Kun seks selskaper eier medie-USA

Mediekonsern som News Corp og Comcast eier store deler av den amerikanske pressen. Det kan sette demokratiet i fare, ifølge en amerikansk professor i kommunikasjon.
Fredag, 9 mai, 2014 - 13:47

Seks store selskaper eier 90 prosent av mediene i USA. Det viser en tre år gammel undersøkelse utført av Frugal Dad, en hjelpeside for collegestudenter. Antallet medieeiere er sterkt redusert siden 1983, da 50 selskaper eide mediene. Ifølge nettavisen Columbia Journalism Review vil oppkjøp av papiravisene eskalere.

– Svekker demokratiet

Demokratiet kan bli truet av at mediene er eid av så få mediekonsern. Det mener medgrunnlegger av Free Press og kommunikasjonsprofessor ved Universitetet i Illinois, Robert McChesney.

 MedieekspertRobert McChesney er professor i kommunikasjon og har spesialisert seg på journalistikk. Foto: Brent Nicastro– Færre eierselskaper i mediene kan ha store konsekvenser for demokratiet, sier han.

Han mener at de få mediekonsernene hindrer nye aktører i å komme inn på markedet, og at forskjellige politiske synspunkt dermed ikke når ut.

– Nyhetsmediene er hovedsakelig privateide, og dominert av få selskaper eller individer. Selskapenes politiske meninger vil påvirke måten folk ser på problemer, hvilke saker de tenker over og hva som blir skrevet. Selskapene har enorm påvirkning. Det er det ingen tvil om, synes han.

News Corp får sterk kritikk

Et av selskapene som har fått mye kritikk, er News Corp, med Rupert Murdoch i spissen. Med varemerker som Fox News, New York Post og Wall Street Journal, når News Corp ut til de fleste amerikanere. Murdoch er politisk engasjert, og har flere ganger gått ut med sine konservative meninger. Ifølge dokumentaren ”Outfoxed” av Robert Greenwald er nyhetskanalen Fox News høyrevridd. Filmen viser flere eksempler på at journalistikken i  kanalen er lite objektiv, og Murdoch får mye av skylden. Politiske ytringerNew Corp-eier, Rupert Murdoch, er ikke redd for å dele sine politiske meninger. Foto: SkjermdumpI 2012 twitret han sin støtte til presidentkandidat Mitt Romney under presidentvalget. Ifølge McChesney ble ingen overrasket over det.

– Jeg tror det som hadde overrasket var om Murdoch hadde sagt at han ikke ville ut med hvem han støttet.

Ifølge medieeksperten bruker News Corp sin innflytelse i USA og flere andre land til å aggressivt fremme sin politiske agenda.

Skryter av Norge

McChesney mener USA mangler lovverk for å hindre at mediekonsernene kjøper opp mindre selskaper. Han sier at Norge, med eierskapsloven, ligger et skritt foran mange andre land.

– For at ulike stemmer skal slippe til, må man ha sterke offentlige og statlige mediesystem. De bør ikke være basert på kommersielle verdier, mener McChesney.

– Sammenslåing skaper ressurser

Ikke alle ser på sammenslåing av selskaper som negativt. Noen mener det bidrar til en sterkere nyhetsdekning.

– Sammenslåing gir de overlevende stasjonene flere ressurser – økonomisk, teknisk og juridisk, sier Harry Jessell, redaktør i TVNewsCheck til journalism.org.

McChesney stiller seg uforstående til Jessels kommentar, og mener at det ikke er noe positivt med eierskapsutviklingen.

– De journalistiske ressursene har blitt betydelig mindre i forhold til hva de var for 20 år siden, mener professoren.