De oransje skjerfene er et symbol på inkludering. Foto: Thea Natalie Svendsen

Skjerfene som varmer byen

Kirkens Bymisjon deler ut hjemmestrikkede skjerf i 20 byer for å gi vanskeligstilte en fin førjulstid.
Onsdag, 2 november, 2016 - 14:59

1. november gikk startskuddet for Kirkens Bymisjons førjulskampanje, “Gled en som gruer seg til jul”. Formålet er å rette oppmerksomheten mot de som synes julen kan være en vanskelig tid. Året 2016 skal ha et spesielt fokus på rusavhengige og ellers vanskeligstilte mennesker som lever på gata. 

Stort engasjement

De oransje skjerfene har alle en lapp på seg, som oppfordrer folk til å donere et beløp til Kirkens Bymisjon. Denne summen skal dekke to måltider til en som trenger det. Rundt 10 000 skjerf er delt ut på landsbasis og alle er hjemmestrikket.

Per Frogner, seniorrådgiver i Kirkens Bymisjon, forteller at folk er mer enn villige til å hjelpe rundt juletider. 

– Vi har flere faste frivillige året rundt, men det er enda flere som ønsker å hjelpe til på denne tiden av året. Det er det så mange som vil bidra, at vi ikke har oppgaver til alle, sier han.

Symbol på inkludering

Bymisjonen oppfordrer alle, uansett livssituasjon, til å gå med de oransje skjerfene. De skal symbolisere et varmere samfunn, hvor alle føler seg inkludert. 

Pål Mangset bor på St.Hanshaugen og fant sitt oransje skjerf på Stortinget T-banestasjon i går. 


Pål Mangset støtter kampanjen. Foto: Thea Natalie Svendsen

– Jeg gikk vel forbi ti skjerf før jeg stoppet for å finne ut av hva dette var, sier Mangset.

Han leste på lappen som hang på et av skjerfene, donerte penger til Bymisjonen og tok skjerfet med seg hjem.

– Det er et ganske fint skjerf, så jeg tror jeg beholder det selv, sier Mangset. 

Han synes kampanjen er et fint tiltak, og liker nettopp det at man selv har et valg om tilnærming.

– Det er bedre å sitte igjen med en sånn følelse jeg har nå, sier Mangset. 

Skjerfet som forsvant

Per forteller at inspirasjonen til å dele ut nettopp skjerf fikk de for omtrent seks år siden. En strikkeklubb drev på denne tiden med det som kalles “Yarnbombing”. Dette var på denne tiden en greie hvor poenget er å dekorere byen med strikk. I Oslo ble det hengt opp et skjerf som forsvant hver kveld, og var tilbake på plassen sin morgenen etter. 


UNDERSØKELSE: Per Frogner forteller at 125 000 gruet seg til jul i fjor. Foto: Thea Natalie Svendsen

– Ideen vi fikk gikk ut på at vi kunne bruke hjemmestrikkede skjerf som en overraskelse i byen, både som symbolsk uttrykk, oppfordring til inkludering og som praktisk varme for de som trenger det, forteller Frogner.

Måltidene gir endring

Inntektene fra kampanjen går til Kirkens Bymisjons spisesteder i byen. Frogner mener måltidene har stor betydning.  

– Det er ofte lettere å snakke åpent og klokt om sine erfaringer når det er mat på bordet, forteller han.

Han mener det ikke er så mye som skal til for å gjøre en liten forskjell i andres liv.

– Noen lever så på kanten, både helsemessig og sosialt, at det å komme inn i et møtested der noen ønsker deg velkommen, sier navnet ditt og tilbyr deg et måltid kan, i noen sammenhenger, være livsreddende eller endrende, sier Frogner.

Ulike arrangementer frem mot jul

“Gled en som gruer seg til jul”-kampanjen varer helt frem til jul, og Frogner forteller at forskjellige hjelpeorganisasjoner i Oslo sammarbeider om å arrangere julemiddager 23. og 24. desember. Bilder fra “årets varmeste dag” 1. november finnes på Kirkens Bymisjons bildebank.

– Det er vikitg at vi ser hverandre som hele mennesker. Ingen er bare det du ser, avslutter han.