Lastebiler har kunnet kjøre på syntetisk diesel basert på blant annet slakteavfall. Göran Wink/ Flickr

For dyrt å kjøre miljøvennlig etter nyttår

Tungtransporten må kutte utslippene sine med 40 prosent innen 2030 og trenger løsninger.
Fredag, 27 januar, 2017 - 13:23

I fjor kom en gledelig nyhet om at lastebilførere kunne tanke med HVO 100, et rent andregenerasjons biodiesel-produkt basert på avfall. Men etter nyttår har prisene steget, og de fleste har måttet gå over på vanlig diesel igjen.

“HVO forsvant mer eller mindre fra markedet etter 1. januar i år, på grunn av vedtaket stortinget fattet før jul i forhold til det nye omsetningskravet”, sa Geir A. Mo på klimafrokost i regia av elbilforeningen og klimastisftelsen den 11. Januar.

Lastebileier-forbundets rådgiver Knut Gravåk synes det er vanskelig å si akkurat hva som gjorde at prisene på biodrivstoff nå har økt, men har tydelig merket konsekvensene:

- Det vi har sett er at alle våre medlemmer som tidligere har kjørt på rent HVO har måttet kutte tvert fra nyttår. Det er veldig synd, for dette drivstoffet har vist å kunne gi enorme utslippskutt. Frem til ny teknologi utvikles, finnes det ikke andre alternativer for tungtransporten. Vi kan ikke sette igjen lastebilen hjemme en onsadgsmorgen og heller ta varene på sykkelen. Derfor mener vi at den gode biodieselen bør forbeholdes tungbilsektoren. sier Gravåk.

Tror på utslippskutt i fremtiden


Knut Gravåk  tror at det vil komme ny lavslippsteknologi
 også innen tungtransporten. Foto: Elise Kjørstad

Gravåk påpeker at i Sverige har det skjedd store ting innenfor bioenergi de siste årene og etterlyser større satsning på norsk produksjon.

- Det er interessant å sammenligne oss med Sverige, som i 2012 nådde 10 % andel innblanet biodrivstoff i diesel og bensin. Nå har de allerede nådd 20 %, kun ved å kutte avgifter og stimulere til nasjonal produksjon, sier Gravåk.

På det nevnte klimamøtet la Geir A. Mo fram hvordan tungtransporten vil kunne få ned utslipp framover. Han presiserte også at dersom det bir lagt til rette for det, vil næringen kunne kutte mer enn forventet. Han viste til at lastebileiere har vært raskt ute med å ta i bruk ny teknologi. En høy andel av lastebiler kjører nå med såkalt Euro VI motorer, som har et rensesystem som fjerner nesten all NOx fra eksosen:

“Vi har så å si eliminert de lokale utslippene, vi bidrar faktisk til å rense lufta i Oslo. På dager med høy luftforurensning kan dere ringe oss, så skal vi sende noen Euro VI lastebiler og få rensket opp”, sa Geir A. Mo til humring i salen.

For å redusere co2 utslipp presenterte NLF følgende tiltak: bruke flåtestyringssystem (smartere kjøring), bruke mer 2.generasjons biodiesel og tillate større lastebiler.

Knut Gravåk ser positivt på framtiden:

- Hva kommer til å skje fremover mot 2030?

- Jeg er nå teknologioptimist og tror det vil skje veldig mye spennende. Nå like før jul lanserte Nicola motors en ny hydrogendreven prototype på lastebil, som så og si har med seg sitt eget hydrogenkraftverk. Den skal ha en fantastisk rekkevidde og motorkraft. Hvis dette kommer for fullt må jeg nok vurdere å ta en lang permisjon fra kontoret og komme meg ut bak rattet igjen. 

Emneord: