PROVOSERER: Slike vinklinger på Sporten.com sine profiler på sosiale medier gjør at mange reagerer. FOTO: Faksimile Sporten.com

Raser mot sportsside

Sporten.com skulle revolusjonere sportsjournalistikken. Nå reagerer mange på dekningen til nettsiden.
Tirsdag, 24 januar, 2017 - 11:37

I 2014 ble Sporten.com lansert, støttet av det Dagens Næringsliv kalte et «all star-lag». Målsetningen var å ta opp kampen med store aktører som VG og Dagbladet.

Suksessen uteble, og to år senere ble selskapet solgt til et polsk selskap, som ifølge DN ville tjene penger på spillreklame.

Endret profil

Etter oppkjøpet har Sporten.coms ulike vinklinger på sosiale medier fått mange til å reagere.

De har blant annet skrevet: «Hvis noen skulle være i tvil, Norge ville ikke kvalifisert seg til Afrika mesterskapet heller» i en tweet hvor det ble linket til en sak om en Tunisia-kamp.

Et annet eksempel er tweeten: «ikke så rart at det skrives lite om hockey når så få av de som liker hockey faktisk kan lese». Saken omhandlet at Christian Larrivée avgjorde en storkamp i GET-ligaen. 

Mange har reagert på sosiale medier. Blant annet har Andreas Selliaas, som tidligere bidro til Sporten.com, kalt det et «idiotprosjekt». 

NTB er  kritiske til dekningen

Nå skal også NTB se nærmere på saken, ifølge Aftenposten. 

Sakene på Sporten.com er nemlig nesten utelukkende levert laget av NTB.

– En sak som kommer fra oss, skal ikke gis et annet meningsinnhold enn det faktisk hadde da saken ble levert, sier nyhetsredaktør i NTB, Ole Kristian Bjellaanes til Aftenposten. 

Michael Breines Oredam er det polske selskapets representant. Han hadde følgende svar da Aftenposten spurte:

– Vi kan godt bli den aktøren som er litt rampete.