Sendte ut en halv millioner SMS'er siste dag i valgkampen. Foto: Arbeiderpartiet

I hardt vær etter SMS-kampanje

I går formiddag tikket det inn SMS til om lag 500.000 nordmenn. Der oppfordrer Arbeiderpartiet velgerne til å stemme på dem.
Mandag, 11 september, 2017 - 15:54


Denne SMS’en ble i går sendt ut til en halv million nordmenn. Foto: Skjermdump/Melinda Haugen

Halv million på SMS-kampanje

Arbeiderpartiets nettsider skriver de at kontaktinformasjonen er leid for engangsbruk fra Iper Konsument, et register over norske konsumenter (forbrukere, journ.anm.). Kommunikasjonssjef for Arbeiderpartiet, Ingrid Langerud, forteller til Journalen at hver SMS har kostet rundt 1 krone.

Sinte tilbakemeldinger

Arbeiderpartiet har mottatt flere negative tilbakemeldinger fra velgerne, mange av disse finner man på deres Facebook-side. Thomas Gåsøy uttalte seg slik på Facebook-siden

- Jonas.. som takk for SMS ønsker eg og gi tilbake med og stemme stikk i strid med dine ønsker. Din form for skittent spill og politikk hører ikkje lenger hjemme.


Thomas Gåsøy er én av mange som har vist sin misnøye på Arbeiderpartiets facebookside. Foto: Skjermdump Facebook/Melinda Haugen

Også i valglokalene er velgerne misfornøyde.

- Jeg synes det virker desperat, det er lite troverdig av partiene og jeg synes de fremstiller seg falskt, sier James Gordon.

Han er en av de som har stemt ved valglokalet på Kristelig Gymnasium valgdagen.

Tilfeldig utvalg

NTB har snakket med statsministeren som opplyser at blant annet hennes mann, Sindre Finnes, har mottatt meldingen fra Arbeiderpartiet. Hun skjønner at dette er noe folk kan irritere seg over.

- Nummer og navn på individuelle mottakere har ikke vært i partiets systemer. Beslutningen om uttrekk av telefonnummer ble gjort med utgangspunkt i demografi og geografi på områdenivå, altså ikke med bakgrunn i individuelle data, informerer Ingrid Langerud.

Ikke ulovlig

Ifølge markedsføringsloven er det lovlig for de politiske partiene å distribuere politisk informasjon til forbrukerne. Dette omfatter også de forbrukerne som har reservert seg mot reklame.

Arbeiderpartiet har ikke hatt tilgang på bakgrunnsinformasjon fra Iper Konsuments register. Det er Iper Konsument som sammenstilte data og stod for utsendingen av meldingen.  

Hvorvidt kampanjen har fungert vet man ikke enda, men det vil kanskje vise seg etter valget.

Emneord: 
Tags: