Denne klovnen skremte og ertet de som ventet på å komme inn i "Nevets krypt". Foto: Stine Rødland

Skremmer for kreftsaken

I helgen ble Chateau Neuf omgjort til et spøkelsehus. Inntektene fra billettsalget gikk til organisasjonen Ung Kreft.
Tirsdag, 31 oktober, 2017 - 12:49

Fra 26.- 29. oktober ble Nordens største spøkelseshus arrangert på Chateau Neuf i Oslo. De tilbød to ulike visninger; en på kveldstid som Spøkelsehuset.no anbefalte til “Modige sjeler”, og en på dagtid som ble anbefalt familier og lettskremte.   

Vil gi tilbake

Spøkelseshuset.no er en ideell organisasjon som ønsker å sette fokus på kreftsaken, og inntektene fra billettsalget går til Ung kreft og andre kreftorganisasjoner som ønsker det.

Steven Fletcher, lederen for Spøkelseshuset.no, forteller at han først fikk høre om Ung Kreft da sønnen hans ble kreftsyk.

– De var til god hjelp og støtte under sykdommen og rehabiliteringen, sier Fletcher.

Far og sønn ønsket å gi noe tilbake etter sykdommen, og de mente derfor at Norges største spøkelseshus ville være en fin mulighet til å vise fram Ung Kreft på.   

– Det er ikke noe poeng å ha noe, hvis man ikke deler det, sier Steven Fletcher, som selv er med på å skremme besøkende i spøkelseshuset.

Han har foreløpig ikke fått tall på hvor mye penger helgens spøkelseshus genererte til kreftsaken i år.

I dag er sønnen, Glenn Fletcher, nestleder i Ung Kreft.

– La barn bruke fantasien 

Fletcher og sønnen startet spøkelseshuset i sitt eget hus for naboene, men etter tre år ble det for lite, og de var nødt til å finne seg et nytt sted. I dag holder de til på Chateau Neuf, som de har et godt samarbeid med.  

–  Jeg synes Halloween er veldig moro, og har lyst til å vise nordmenn hva jeg mener Halloween egentlig handler om. Halloween handler om at barn skal få bruke fantasien sin, og ha det gøy og trygt, sier Fletcher.

Fikk positive tilbakemeldinger

I helgen ble kjelleren på Chateau Neuf forvandlet til over 400 meter med skrekksti med skumle monstre bak hvert hjørne. Her var det levende monstre, spesialeffekter og animasjoner, og reaksjonene fra publikum var veldig positive.

“Helt fantastisk” og “Effektene og kostymene var bare helt rå” var noen av tilbakemeldingene på Facebook.