Lokale leverandører og økologiske råvarer er noen stikkord for konseptet bak Jamies Italian på Aker Brygge. Foto: Stian Kjelstad Hammer

Oslo Ølfestival ble arrangert for femte gang

Jamies Italian på Aker Brygge var en av flere aktører som kunne by på både øl og en matbit under festivalen.
Tirsdag, 7 november, 2017 - 13:19

– Stadig flere har fått øynene opp for håndverksmessig brygget øl og ølets rike historie i Norge. Øl er blitt et viktig uttrykk for kreativitet og skaperkraft rundt om i hele Norge, forteller prosjektleder for festivalen, Torleif Høyvik.

– Formålet med festivalen er å sette fokus på kunnskap og kvalitet. Skape møteplasser for øl og mat i kombinasjon og bidra til å løfte øl frem som et meget godt drikke til mat.

3. og 4. november ble Oslo Ølfestival arrangert for femte gang. Festivalen skal være en møteplass for øl-entusiaster, men også være et sted hvor uerfarne øl-drikkere kan lære mer om tema.

– I tillegg til dette så har festivalen et SmaksTorg der publikum får smake et bredt utvalg av spesialøl fra en rekke av de mest interessante og fremtredende bryggerier, avslutter Høyvik.

Norsk øl med italienske delikatesser

En av de totalt 22 aktørene som hadde noe å tilby under festivalen var Jamies Italian på Aker Brygge. Daglig leder Monica Strand forteller at det er kult at det skjer noe nede på Aker Brygge.

– Det er alltid gøy med aktiviteter i høstmånedene hvor det vanligvis skjer lite og er stille og rolig, forteller Strand.

På et skilt utenfor restauranten hang det i helgen en lapp med teksten, ”Vi er med på 100-lappen”. Et konsept som går ut på at man kjøper en rett med øl-anbefaling til 100 kroner.


Monica Strand er fornøyd med litt aktivitet i de kalde høstmåneder. Foto: Stian Kjelstad Hammer

– I restauranten serverer vi en del norsk øl pluss noen italienske, men vi har egentlig ikke et så stort utvalg. Kvalitet over kvantitet kan du si, forteller Strand.

– Også er det veldig populært med norsk øl, det kommer mange turister hit som spør etter ”Norwegian beer”, så det er kult å kunne tilby norsk øl.

Rustisk, enkelt og raust  

Konseptet Jamies Italian ble startet i 2008 av mesterkokk Jamie Oliver og siden da har kjeden vokst til over 40 restauranter verden over. Strand forteller at det er kult å jobbe på en av restaurantene til en av verdens mest kjente kokker, men at det også er strenge krav å følge.

– Det er mye fokus på råvarer. Alt som lages og brukes er hjemmelaget, ingenting er frosset eller frysevarer, alle leverandørene er lokale og råvarene er økologiske. Men det er jo også kult at en så stor restaurantkjede har som hovedtanke at alt skal lages selv, utdyper Strand.

Strand forteller videre om forventingen og de travle sommerdagene.

– Jamie selv er jo også opptatt av kvalitet og velsmakende mat. Mat som skal kunne være tilgjengelig for mannen i gata. Sommeren er alltid travle, utfordringene står i kø, men det er bare veldig spennende å jobbe med.

Folk som kommer til restauranten for å spise, forventer nesten at det er Oliver selv som står på kjøkkenet.

– Dette er hans tolkning av italiensk mat, det skal være rustisk, enkelt og raust, det er konseptet. Så vi kjenner ofte på presset og har veldig lyst til å levere til den standarden som kommer med hans navn, avslutter Strand.