AUF-leder Mani Hussaini reagerer på reklameringen av kosmetiske inngrep i sosiale medier. Pressefoto: AUF.no

Vil stoppe normaliseringen av kosmetiske inngrep

Den siste uken har makten til bloggere og såkalte influencere vært et hett tema. Nå har AUF meldt seg på i debatten.
Onsdag, 21 mars, 2018 - 14:38

Lytt til reportasjen øverst i saken. 

Etter NRK-debatten på kvinnedagen har kroppspress og påvirkningskraften bloggere og såkalte influencere har, skapt debatt. Blogger Kristin Gjelsvik har bedt politikerne om å komme på banen, og AUF-leder, Mani Hussaini, mener det er et problem at kosmetiske inngrep blir normalisert.

– For oss er det et mål at plastisk kirurgi og inngrep ikke skal bli normalen i Norge, sier han.

Hussaini mener at klar merking av innlegg som handler om kosmetiske inngrep er et nødvendig steg å ta. Han forteller at de har diskutert problemstillingen i partiet og at de forhåpentligvis vil lande på et forslag på deres landsmøte i oktober.

– Jeg er imot å forby reklame for kosmetiske inngrep. Jeg er for at reklamen skal fungere som en informasjonskilde, sier makeup-artist og influencer, Ragnhild Andersen. Hun frykter at et forbud vil føre til at de som tar kosmetiske inngrep, blir en gruppe mennesker folk vil se ned på.


Ragnhild Andersen mener at samfunnet ikke kan sy puter under armene på ungdommen. Foto: Sonja Haaland

Andersen blogger om sminke under navnet rmabeauty.com og har over 30 000 følgere på Instagram. Hun mener man må få bestemme selv hva man vil gjøre, og sier at hun prøver å vise at sminke er gøy, men ikke viktig.

– Det jeg mener er ikke å kjempe for å reklamere for kosmetiske inngrep, det er konsekvensene av forbudene jeg vil kjempe mot. Det blir tabu å snakke om og vil hemme ungdommens evne til å velge selv, sier hun.