Lokaljournalister som dekker forholdene på en gård 14 august 2013 i Nakuru, Kenya. Foto: Albert Mwangi / Flickr

Staten eier bare ett mediehus

I Kenya finner vi 19 store nyhetsredaksjoner. Av disse er bare mediehuset Kenya Broadcasting Coporation eid av staten.
Torsdag, 10 mai, 2018 - 12:51

Kenya har noen av Øst-Afrikas sterkeste aviser, som er i stand til å kritisere regjeringen, ifølge Store norske leksikon.

– Det er mange aviser som stadig ytrer seg mot myndighetene, sånn som The Daily Nation og The Standard, sier Sverre Tom Radøy, utenrikskorrespondent i NRK.

The Daily Nation og The Standard er både de eldste og sterkeste avisene i landet, og begge tilhører store private selskaper.

Under er en oversikt over alle de ulike mediene i Kenya.

Av de nevnte mediene over, er det som kun Kenya Broadcasting Corporation (KBC) TV og radio som er eid av staten. De andre mediene er eid av private eiere.

The Nairobian Weekly Newspaper, Radio Maisha, The Standard og Kenya Television Network (KTN) eies alle av The Standard Group. The Standard Group er anerkjent som et ledende multimediehus i Kenya, men det er likevel ikke det største i landet. 

Ekspanderer i Øst-Afrika

The Nation Media Group (NMG) er det største uavhengige mediehuset i Øst- og Sentral-Afrika. I Kenya eier de avisen The Daily Nation, avisen East African, nyhetsbrevet Taifa Leo som blir skrevet på swahili, og TV-stasjonen NTV. 

The Nation Media Group ble grunnlagt i Kenya av Hans Høyhet Aga Khan i 1960. Etter frigjørelsen fra Storbritannina ble avisen The Daily Nation en effektiv stemme for folket i Kenya.

– Selskapet eier noen av de mest respekterte mediehusene når det gjelder kvaliteten på medieinnholdet og rekkevidden, sier Gerald Walulya, journalistlærer ved Makerere universitet i Kampala, Uganda.

I 2002 gjorde NMG det svært godt, og de besluttet derfor å ekspandere til Uganda og Tanzania. Senere gikk de også inn som medieeiere i Rwanda.

I dag eier NMG totalt 69 medier, og de har en visjon om å være “Afrikas medier for Afrika”. Hovedfokuset deres er å informere, utdanne og underholde forbrukere på tvers av de forskjellige plattformene de tilbyr.

Bosted påvirker medievanene

Hvordan kenyanerne får tilgang til nyheter avhenger av hvor i landet de bor. I byene er det TV som er hovedkilden til nyheter.

TV-seerne er færre i utkantstrøk fordi det er dårlig tilgang til elektrisitet. Ute på bygdene er det radio som dominerer.

Dette skyldes trolig at 22 prosent av befolkningen over 15 år er analfabeter.

I 2015 ble TV digitalisert. Da kunne flere aktører tilby nyheter på de ulike språkene i Kenya.

I 2016 var det Facebook, YouTube og Twitter som var blant de ti mest besøkte nettstedene i Kenya. Det var rundt fem millioner aktive Facebook-brukere av de nærmere 50 millionene som bor i landet. De mest populære Facebook-kontoene er som regel drevet av medieorganisasjoner, kjendiser og politikere.

Jobber for å fremme fri presse

Kenyanske journalister er medlemmer i fagforbundet Union of Journalists (KUJ), som igjen er en del av den internasjonale journalistføderasjonen, IFJ.

KUJ har som hovedmål å bedre arbeidsforholdene til journalistene i landet.

De jobber også for å beskytte og fremme frie medier, og opprettholde profesjonelle og etiske standarder i medieindustrien.