Bryter regler for å bryte tabuer

Zulufaddere tydde til ”geriljamarkedsføring” for å bryte mensen-tabu og samle inn penger til bind til zulujenter i Sør-Afrika.
Onsdag, 10 oktober, 2018 - 23:07

Stifter og leder av Zulufadder, Mari Maurstad, og ti andre, var klokken 07:00 i går morges ute i Oslo og klistret opp 400 bind på flere sentrale t-bane stopp og universtiteter. Målet var å skape oppmerksomhet rundt deres nyeste kampanje, hvor de samler inn penger til å lage bind til zulu-jenter i Sør-Afrika – og å bryte ned noen tabuer i samme slengen.

Mensen er fortsatt tabu

Grunnen til at Maurstad valgte å gjennomføre aksjoenen på denne måten, med ekte bind, er at hun opplever at å snakke om mensen fortsatt sitter langt inne for mange. Det er tabu, og folk mangler kunnskap, sier hun. Derfor går jenter over hele verden glipp av flere dager med verdifull skolegang hver måned, bare fordi de har mensen. Maurstad forklarer at lokalsamfunnene de jobber med ofte har kapasitet til å lage bind, men nedprioriterer det på grunn av mangel på kunnskap. Pengene Zulufadder samler inn går derfor til å organisere nettopp dette, så lokalsamfunnene i størst mulig grad kan sysselsettes og hjelpe seg selv, forteller hun.


Bindene oppfordrer forbipasserende til å sende penger til Zulufadder over vips. Foto: Andrea Berg

En stor suksess

Kampanjen har gått bedre enn Maurstad sier hun kunne sett for seg. Siden den startet for 2 uker siden, har de samlet inn over 200 000 kr. Derfor bestemte hun seg for å utvide den med fem dager for å kunne gjennomføre dette stuntet:

– Kampanjen startet i Facebook-gruppen vår og da nådde den jo bare venner av venner og familie, men så gikk det jo så bra, så vi tenkte at her måtte vi slå til og drive litt geriljamarkedsføring!

Maurstad vet enda ikke hvor mye akkurat dette stuntet har samlet inn, men de har også filmet sin egen video om aksjonen som ble lagt ut i dag tidlig på Facebook, hvor den allerede har blitt sett over 4500 ganger. Hun håper at de på denne måten vil nå ut til enda flere givere.

Fjernet av vektere

Bindene ble raskt fjernet av Spoveiens vektere, da de bryter med reglementet deres for opphenging av reklame. Cato Asperud, kommunikasjonssjef for Sporveien, forklarer at det er uaktuelt å åpne for denne type aksjonering, da han sier det fort ville blitt uhåndterlig:

– Når man har 300 000 mennesker som passerer gjennom stasjoenene vår hver dag, er det viktig å ha ordnede forhold.

Asperud sier at det er sjeldent at folk gjennomfører stunt som dette, med unntak av en og annen plakat, men at vekterne er informert om hvem som har lov til å henge opp ting eller være der. Det er derfor ingen utfordring for dem å gripe inn, skulle noen være der uten tillatelse. Det vanligste er at man høflig blir bedt om å gå et annet sted eller å søke om plass, forteller han.

OsloMet: dette er vandalisme

Institusjonene hvor zulufadderne har hengt opp bindene har stort sett ikke tatt seg bryet med å kontakte dem, men heller fjernet dem selv, med ett unntak. Sporveien, som drifter t-banestoppene hvor flest bind ble klistret opp, bekrefter at de ikke har noen intensjon om å ta dette videre ettersom de ikke kjenner identiteten til de involverte. Men Securitas ved OsloMet har i en mail til Zulufaddere anklaget dem for vandalisme og bedt dem om å rydde opp øyebilkkelig. Maurstad sier hun ikke kan forstå at lim av typen som brukes til å feste bind til truser kan være av varig skade, men sørget like vel for at det ble vasket der bindene hadde hengt.

Betalte de frivillige med hotellfrokost

Til tross for dette er Maurstad storfornøyd med resultatet og ikke minst innsatsen til de frivillige:

– Jeg får litt dårlig samvittighet av å trekke dem med på noe sånt, men alle vi har snakket med har syns det har vært så gøy! Også lovte jeg å spandere jeg en frokost på det beste hotellet jeg kunne finne, og når det har med mat å gjøre, er ikke studenter vanskelige å be!