Bloggere, influencere og andre medlemmer i bransjen var samlet for å diskutere felles retningslinjer for å hindre kroppspress

Influencere står samlet mot kroppspress på nett

Tirsdag diskuterte noen av Norges mest kjente nettfjes felles retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier.
Onsdag, 17 oktober, 2018 - 11:32

Det var fullt hus da barne- og likestillingsminister Linda Hofstad Helleland (H) og folkehelseminister Åse Michaelsen (Frp) inviterte til diskusjon. -Tusen takk for at dere engasjerer dere, og ønsker å sette en bedre standard, åpnet Hofstad Helleland møtet. Bakgrunnen for samlingen er det økende kroppspresset i sosiale medier, som spesielt påvirker ungdom i en sårbar posisjon. Hele 70% av dagens ungdom føler kroppspress i følge Ungdata-tall. 

Ønsker en PFU-modell 

PFU:

Er en selvdømmeordning opprettet av Norsk Presseforbund, som skal overvåke og fremme den etiske og faglige standard i norsk presse (kilde: www.presse.no)

Bransjen, som i seg selv er relativt ny og umoden, etterlyser spilleregler. Hofstad Helleland uttaler at ytringsfriheten skal stå like fritt som tidligere, men at retningslinjer er nødvendig. Et konkret forslag som ble presentert er å utarbeide en Vær Varsom-plakat og et PFU-utvalg, etter pressens modell. Da kan bransjen felle seg selv og sanksjonere, uten at myndigheter er innblandet. Målet er at det skal være en konkuransefordel å være en av de influencerene som følger de etiske retningslinjene, og at det blir synlig hvem som gir blaffen, formulerer Hofstad Helleland i åpningstalen. 

Tydelige retningslinjer

Rammevilkårene som var utarbeidet før tirsdagens møte fikk god mottakelse fra forsamlingen. Det kan bli ulovlig å promotere kosmetiske inngrep og kosttilskudd, spre usannheter om kropp og helse og det vil bli pålagt å merke retusjerte bilder.

Få influencere har medisinsk eller faglig bakgrunn, og vi kan ikke uttale oss om hvordan et kirurgisk inngrep påvirker oss

Kristin Gjelsvik, influencer og blogger

Den eneste kritikken som gikk igjen rundt bordet var etterlysning av “tydeliggjøring”. Hva går under kosttilskudd? Promoterer man silikon om man har silikon? Linda Hofstad Helleland svarer på denne kritikken at det er opp til bransjen selv å gå i detaljinnhold. 

(Skissen kan du finne her: http://www.medietilsynet.no/globalassets/dokumenter/etiske-retningslinje...

Etterlyser mannlige stemmer 

Influencer:

Betyr «påvirker». Ordet blir særlig brukt i reklame- og mediebransjen som samlenavn på opinionsledere og andre enkeltpersoner som ytrer seg offentlig på sosiale medier og i andre kanaler for å påvirke holdninger og handlinger hos lesere og tilhengere med samme interesser. (kilde:
https://no.wikipedia.org/wiki/Influenser)

Det var et bredt spekter av mennesker representert under tirsdagens debatt. Dette til forskjell fra et lignende møte tidligere i år, der svært mange takket nei. Selvom det var flere ulike aktører tilstede, bestod den klare majoriteten av såkalte “influencere”. Dette var kanskje heller ingen overaskelse, da tematikken omhandlet nettopp dem. Bloggere som Anniken Jørgensen, Kristin Gjelsvik, Anne Brith Davidsen, Kristine Ullebø og Martine Halvorsen deltok på møtet. Foruten hovedpersonene var også de ulike nettverkene, Annonsørforeningen, Matvareforeningen, Redd barna, Ungdom og fritid og Medietilsynet representert. Det var likevel en svært stor overvekt av kvinner, og det ble i løpet av møtet etterlyst flere mannlige stemmer.