På utstillingen kunne man selv oppleve hvordan det er å kjøre i ruspåvirket tilstand med bilsimulator og promillebriller. Foto: Emilie Marie Kjøle

Elvebakken-elev med dødsviktig budskap

I prosjektet DeathTrip konkurrerer elever fra videregående skoler i å lage holdningskampanjer mot ruskjøring. Ruben Anda vant i år med sitt bidrag “Dødelige konsekvenser”, der en storebror kjører på søsteren sin.
Onsdag, 28 november, 2018 - 13:21

I ti år har Ung i trafikken arrangert DeathTrip, et prosjekt som skal forebygge ruskjøring blant ungdom. Ti årsjubileet feires med Norges første pop up-utstilling om ungdom, trafikk og rus på Vulkan i Oslo.

På utstillingen ble de beste bidragene opp gjennom årene vist fram og hedret.

– Det er målgruppen selv som utvikler kampanjene. De bruker virkemidler som de selv mener påvirker ungdom mest. Det er viktig at det ikke føles ut som det er oss voksne som driver sensur overfor ungdommen. Det er derfor vi driver med DeathTrip, forteller daglig leder i Ung i trafikken Stig Eid Sandstad.

Med filmen “Dødelige konsekvenser” håper Anda at han klarer å påvirke andre og få folk til å endre atferd når det kommer til trafikk og rus.