FOR DYRT: Jeanett Andersen, Læringsmiljøansvarlig i Studentparlamentet, sitter i brukerutvalget på OsloMet. Foto: Janni E. Hvidsten Evensen

SiO-kantiner er dyrere enn nærbutikkene

Det er prisforskjeller i SiO-kantinene sammenlignet med matbutikkene ved OsloMet, og enkelte produkter er betydelig dyrere.
Fredag, 23 november, 2018 - 11:26

SiO-priser vs nærbutikkene 

  • Litago 1/2 l: 28,- vs 16,90 (Coop Mega) 15,- (Kiwi)
  • Tine yoghurt 18gr: 15,- vs 12,- (Coop Mega) 
  • Go’morgen nøtter: 24,- vs 14,50 (Coop Mega) 12,90,- (Kiwi)
  • Iskaffe orginal: 30,- vs 19,90,- (Coop Mega) 17,50 (Kiwi) 15,- (Rema 1000)
  • Bygglunsj Fjordland: 22,- vs 14,50 (Coop Mega) 12,90 (Kiwi)
  • Hektopris: 14,50,- vs 14,90,- (Coop Mega)

 

Bibliotek-og informasjonsvitenskapsstudent Mats Haugen Aspaas (27) er en av mange studenter som benytter seg av SiO-kantinene ved OsloMet. På lik linje med andre studenter er han innom for å kjøpe enten varm mat, salat, kaffe eller andre produkter flere ganger i uken, hvis ikke flere ganger om dagen.

På nettsiden til SiO står det at de har som hovedoppgave å tilby studentene produkter og tjenester som bedrer studiehverdagen til en studentvennlig pris. Derimot er det dyrere å kjøpe for eksempel en Litago, Iskaffe orginal eller en Bygglunsj fra Fjordland i kantinene enn på Coop Mega, Kiwi eller Rema 1000, som ligger en kort spasertur utenfor campus. 

Direktøren i SiO Mat og Drikke, Steffen H. Greff,  sier at de jobber med konkrete tiltak som de håper vil gi en positiv effekt for prisene før og etter jul. Tiltak som er å se i kantinen nå er: Eksamensboost pakker, “En god deal” kampanjen, som har gjort at Litago 1/2 møter prisen til Kiwi på 15 kroner, likevel er ikke 15 kroner den faste prisen.