Sunniva Havstein liker å jobbe med menneskemøter. Selv om de fleste velgerne er veldig hyggelige, får Havstein utfordret seg selv når hun møter velgere med forskjellige humør. Foto: Serina G. Thorsen. 

Valgfristene irriterer

Valgmedarbeidere er nødt til å avvise folk som ønsker å stemme.
Mandag, 11 september, 2023 - 19:37

Både Valgdirektoratet og Oslo kommune har ansvar for å formidle nødvendig informasjon til velgerne ved kommunevalget. Likevel mangler noen velgere verdifull kunnskap om når de må folkeregistrere seg i en ny kommune for å ha stemmerett der, eller når de må søke for å stemme hjemme.

— Noen kan bli irriterte 

Den såkalte Skjæringsdatoen er 30. juni. Da låses manntallet, og det fastsettes hvilken kommune velgeren skal stemme ved i kommunevalget. Eskil Rørmark (24) jobber som valgmedarbeider i valglokalet på Egertorget. Han mener at mange ikke vet om skjæringsdatoen, og at man bør vurdere å flytte den nærmere valgdagen.  

– Noen kan bli irriterte over datoen. Det er en del som flytter hit til Oslo og tror de er registrerte her, men finner ut at de fortsatt er registrerte i hjemkommunen sin, forteller Rørmark. 


Eskil Rørmark kombinerer jobben som valgmedarbeider med studier i filosofi. Foto: Serina G. Thorsen.

I følge Valgdirektoratet ønsker de at alle velgere skal ha informasjon om hvor, når og hvordan man avlegger stemmen sin. Direktoratet opplyser til Journalen at de har gjennomført en informasjonskampanje hvor et av målene har vært å informere om skjæringsdatoen. 

Vil ikke levere dårlige nyheter 

Sunniva Havstein (33) er en av valgmedarbeiderne som jobber ved Rådhuset i Oslo. En av arbeidsoppgavene hennes er å være telefonvakt. 

Havstein er glad for at hun ikke er telefonvakt denne dagen.  

Telefonvakten håndterer nemlig henvendelser om å stemme hjemmefra, en ordning som er til for å gi syke og uføre anledning til å stemme. Fristen for å søke om å stemme hjemme i Oslo kommune passerte 6. september

– Etter den datoen må man si “nei, vi kan ikke komme hjem til deg, fordi du har ikke fulgt fristen”. 

Hun mener likevel at tilretteleggingen rundt valget er god nok til at alle bør få til å stemme. Hun har selv besøkt sengeposter på sykehus for å tilby pasienter å stemme, og hun har vært med på å arrangere stemming på lukket demens-avdeling.  

– Vi strekker oss veldig langt for å nå alle vi kan. 


Sunniva Havstein opplever at jobben som valgmedarbeider er meningsfull. Foto: Serina G. Thorsen.

 

Emneord: