Avisenes opplagstall for 2009

Minoritetsavis som en av opplagsvinnerne.
Tirsdag, 16 februar, 2010 - 15:32


I dag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) opplags- og lesertall for avisene i Norge. Den flerkulturelle avisen Utrop med en enorm økning på 89,3 prosent ble presentert som en av opplagsvinnerene, kun slått av Ukeavisen Ledelse. Utrop ble startet som et studentprosjekt for ikke mer enn fem år siden, men har allerede oppnåd et opplag på 4690 aviser.

- Vi presenterer nye problemstillinger som ikke blir tatt opp av de store dagsavisene, sier avisens redaktør Majoran Vivekananthan.

Han mener et klart skille mellom papiravis og nettavis, i tilegg til et enkelt språk og forståelig språk, kan være noen av årsakene til den store fremgangen. I tilegg har avisen blitt levert som innstikk i Dagsavisen det siste året, som også har bidratt til flere nye lesere.

- Mange oppfatter Utrop som en del av dem selv, til forskjell fra de store avisene som mange er veldige kritiske til, mener Vivekananthan.

 

Nisjeaviser på topp

Mens Utrop og Ukeavisen Ledelse kom på opplagstoppen av de såkalte fådagersavisene (1-3 dager pr. uke), var det Klassekampen og Finansavisen som kunne vise til den største økningen innenfor dagsavisene. Klassekampen har hatt en formidabel utvikling de siste årene med en økning på 1 156 aviser de siste året.

– Mange snakker om krise i avismarkedet, men etter ti år med ubrutt vekst mener jeg Klassekampen er et levende bevis på at det er fullt mulig å drive avis i Norge i dag, sier redaktør i Klassekampen, Bjørgulv Braanen, i en kommentar til fagbladet Journalisten.

Bjørgulv Braanen var fornøyd med opplagstallene. Foto: Silje Vagnild

VG og Dagbladet kraftig ned

VG og Dagbladet ble som forventet noen av avisene med størst nedgang. VG kunne vise til 22 040 færre aviser, mens Dagbladet endte opp med 18 128 aviser færre i opplag. Dette bringer Dagbladet ned til litt over 100 000 aviser, og mye tyder på at de vil synke under denne grensen i løpet av 2010.

- Vi har et stort fall i opplag, og det er selvfølgelig en uholdbar utvikling, sier Lars Helle, konstituert redaktør i Dagbladet.  Han har imidlertid ingen klar plan for hvordan utviklingen skal snus: - Vi utvikler hele tiden avisen, og vi vet at gode nyheter alltid selger.

Helle påpeker også at det er stort forskjell på  nisjeaviser som kommer ut få dager i uken, og dagsavisen Dagbladet som henvender seg til et helt annet marked.

Nedgangen er ventet, men større enn ønsket, sier Lars Helle. Foto: Silje Vagnild

Løssalg ned, abonnement stabilt

Nedgangen for VG og Dagbladet er i tråd med den generelle utviklingen for avismarkedet i dag. Løssalget svikter, mens abonnementsavisene holder seg relativt stabile. Nytt i år er imidlertid at løssalgsnedgangen gjelder for flere aviser, til forskjell fra tidligere år hvor VG og Dagbladet har stått for mesteparten av denne nedgangen.

- Hvis den utviklingen vi ser i dag fortsetter, vil Aftenposten ta over for VG som Norges største avis i løpet av 2 år, sa fagsjef i MBL, Hege Holbæk-Hanssen, i sin presentasjon av opplagstallene.

Morgenutgaven av Aftenposten har i dag et opplagstall på 243 188, og er altså kun slått av VG med et opplag på 262 374.

Pressekorpset var tilstede for offentliggjøringen av opplagstallene. Foto: Silje Vagnild

 

Emneord: