Superkvinne og superkonsument

Kvinnen er dagens forbruker - det gir henne makt, mener Ellen Arnstad fra Aller-gruppen.
Torsdag, 15 april, 2010 - 15:13


Håndlaget sjokolade og yoghurt i vinglass ble servert til de mange inviterte som hadde dukket opp på Norsk design- og arkitektursenter på torsdag. Der presenterte Aller Medias strategiprosjekt, Aller Future Lab, en sniktitt på sin undersøkelse “Superkvinnen - Forbrukertrenden og den nye luksusen”.

Undersøkelsen tar for seg hvordan kvinner har utviklet seg som konsumenter og belsutningstakere. De mener å ha sett en ny tendens blant dagens kvinnelige forbrukere: Kvinnen er ikke lenger et markedssegment, kvinnen er markedet.

- Bakgrunnen er at vi står midt i den største medierevolusjonen noensinne. Vi er nødt til å ha evnen til å sette alt som skjer rundt oss i perspektiv for å kunne utvikle produkter, sier Ellen Arnstad, forlagsredaktør i Aller-gruppen.

Sjefsredaktør Ellen Arnstad synes markedsutviklingen er spennende. Foto: Johanne Hoffart

Kvinnen bestemmer

Det at flere forbrukere har blitt bevisst på miljø gjør at bransjen må tilpasse seg. Arnstad tror at miljøkravet kommer til å komme mye sterkere inn i mye av forbruket, og at det er kvinnen som kommer til å stå for det.

- Superkvinnen er dagens forbruker. Det kommer ikke en 42-tommers flatskjerm på veggen med mindre kvinnen vil ha det, sier Arnstad med et smil.

Journalen sjekker om undersøkelsens funn samsvarer med forbrukernes holdninger: se reportasjen her.

Økonomi som maktmiddel

Forlagsredaktøren innrømmer at fokuset på både forbruk og miljø kan virke litt ambivalent, men mener at det moderne mennesket lever i et salig kaos. Hun forteller at superkvinnen er mangfoldig og har evne til å se seg selv og verden rundt seg i en sammenheng: Det globale perspektivet. Hun tenker ikke bare på seg selv når hun forbruker, men også på de andre; familien og verdiene rundt hjemmet.

- Det å handle inn eller å gjøre noe rundt hjemmet handler for kvinnen like mye om trivsel for andre, som trivsel for seg selv, og da blir man en mektig kvinne i forhold til å ta valg, mener Arnstad.

Kaller du dette feminisme?

- Feminisme i den forstand at økonomi er makt. Og jeg tror kvinner med økonomien som et maktmiddel kan være med å forandre samfunnet.

Deler informasjon

Undersøkelsen viser at det som kjennetegner kvinnen som forbruker, er at hun bruker mye tid på å få tak i informasjon som hun igjen deler med andre.

- Så i den forstand kan man jo spre gode budskap til kvinner som de deler med andre, som igjen gjør at det blir kraft i det, sier Arnstad.

Undersøkelsen i sin helhet, som hovesakelig er ment for produktutvikling, holdes konfidensiell inntill videre. Men deler av resultatene vil bli tilgjengelige utover våren 2010.

Emneord: