Suksess for VGTV
Avdelingsleder i VGTV Ola E. Stenberg forklarer suksessen med at de var tidlig på banen med web-tv. – Vi har jobbet oss opp over lengre tid, og bygd en lang tradisjon om hvordan lage TV for nett. Vi ansatte ikke 10 stykker og bestemte oss for å bli best på nett-TV over natta. Vi har lagt sten for sten, og det er først nå vi begynner å tjene penger på det. Stenberg tror nett-TV vil tvinge fram en ny måte å tenke på når man lager TV. – Youtube-generasjonen vil selv velge når de vil se på TV. Jeg har liten tro på at den neste generasjonen vil vente til kl 21 med å se på nyheten. Også medieviter Helge Østbye, tror seerne vil få mer makt over TV-hverdagen i fremtiden. – Vi ser en liten utvikling i retningen av at seerne selv bestemmer når de vil se på TV. Men det vil nok også i fremtiden være TV-kanalene som bestemmer dette. Stenberg uttalte til Dagens Næringsliv i slutten av september at de på antall visninger per episode matcher en rekke tv-programmer. Østbye har likvel liten tro på at VGTV kan konkurrere med de store TV kanalene. – Kanskje de kan ta opp kampen på sport. Men vi vil nok heller se et sterkere skille mellom breie og smale Tv-kanaler. Stenberg skulle gjerne sett at flere nettaviser satset på nett-TV. – Jeg håper flere hiver seg på, det er alltid sunt med god konkurranse. Østbye trur årsaken til at det stort sett bare er VG som lager nettserier har med økonomi å gjøre. – Det er vanskelig å tjene penger på det. Mange av de andre nyhetsbedriftene har sannsynligvis nok med å produsere nyheter for både nett og papir. Det som uansett er sikkert er at VG har hatt en stor utvikling siden de begynte med levende bilder på nett i 1998. Spesielt det siste året har seerne fått mer å velge i. – Vi har tatt store steg det siste året, med enda flere nyhetsinnsalg og livedekning. I tillegg til en økning i antall serier. Hittil er Fanthomas den største suksessen på VGTV, med en million visninger per episode. Og nå er det flere som vil vise seg fram på nett-tv. – Jeg lyver ikke hvis jeg sier at vi ringes ned av folk som vil lage ting for oss. Heldigvis er vi i en posisjon til å kunne velge og vrake mellom alle de gode forslagene. I høst har en del nye fjes sluppet til på VGTV, dette ønsker Stenberg å fortsette med. – Vi er heldig som har mulighet til å eksprimentere med mindre produksjoner. Det er viktig for TV-tilbudet at man slipper til nye fjes, og det er det definitivt rom for hos oss. Et eksempel er jo @home gutta. Det var et skoleprosjekt som de kom til oss med, og som er blitt en serie vi er veldig stolte av. Men vi ønsker også å fortsette og samarbeide med større og mer etablerte produksjonsselskaper. Han utelukker ikke at det vil komme større produksjoner på VGTV. – Tiden vil vise om vi i fremtiden vil se større serier à la Himmelblå på VGTV, men foreløpig ligger slike produksjonener på et altfor høyt prisnivå. Noe han snart håper å kunne presentere på VGTV er dokumentarer. – Vi er i diskusjon med større dokumentarselskaper som synes nett-formatet er veldig spennende.
Tv-fremtiden
Ønsker konkurranse
Tatt store steg
Tørr eksprimenter