– Se mer film!

Onsdag 20. november åpnet Oslo Internasjonale Filmfestival (OIFF) på Filmens Hus, og Journalen var der for å ta del i ekte filmmagi.
Torsdag, 21 november, 2013 - 13:14


Siden 1991 har OIFF blitt arrangert årlig, og i går gikk festivalens startskudd for 23. gang. Med et nøye utvalgt program, sammensatt av kvalitetsfilm fra nært og fjernt, har filminteresserte fra flere hold reist til for å få med seg festivalens mange filmvisninger.

Penis og vin

De første filmene fra festivalprogrammet, Fremmed ved sjøen (2013) og Irenes to liv (2013) ble vist klokken 17, mens selve åpningsfilmen hadde visning i den største salen klokken 19. Før de første filmene var det langt ifra fullspekket med folk, men noen har likevel klart å komme seg til Filmens Hus for visningen av to meget gode filmer.

Den franske filmen Fremmed ved Sjøen (2013) hadde knappe 15 tilskuere. Til gjengjeld var selve filmopplevelsen av de sjeldne. En thriller lagt til cruisingmiljøet på en fransk strand er kanskje ikke en film for alle, men spenningen, intimiteten og nærheten filmen kunne tilby virket til å falle i smak blant onsdagens publikum. Med naturtro bilder og lyd, samt lange, rolige tagninger var filmen en behagelig opplevelse, til tross for at man i snitt kunne telle to utildekkede peniser i hver scene. I et rom fullt av filminteresserte fremmede var filmen en fin måte å bryte opp stemningen på.

Etter den første visningen var det anledning til å kjøpe seg et glass vin. Mange filminteresserte diskuterte filmen, og praten gikk løst i lokalet.

Man snakker i grunn om filmene i forkant av visningene også, og det er ingen tvil om at åpningsfilmen av den 24 år gamle regissøren og skuespilleren Xavier Dolan hadde høye forventninger til seg.

Tommy Lørdahl2– Nyt festivalen, og ikke minst; se mer film! var oppfordringen fra lederen for Oslo Filmfestival, Tommy Lørdahl. Foto: Lise Othelie AndreassenDen gode filmen

Til åpningsfilmen var salen nærmere fullsatt, og mannen bak OIFF, Tommy Lørdahl, ønsket publikum velkommen til årets festival.

– Jeg visste hvilke filmer jeg ville ha, og etter å ha jobbet hardt med å få til akkurat disse visningene, er jeg fornøyd med å kunne vise dere årets filmer, med fokus på den gode filmen, forteller Lørdahl til publikum i salen.

Åpningsfilmen var av samme regissør som lagde fjorårets kritikerroste suksess Laurence Anyways (2012), og årets Tom at the Farm (2013) er en av filmene Lørdahl var særlig stolt av å kunne presentere.

– Filmen har fått toppkritikker til tross for å være lagd på et lavt budsjett, og med en regissør som spiller hovedrollen selv, er denne filmen en jeg virkelig vil anbefale folk å få med seg, presenterer Lørdahl.

Han snakket videre om at de i år hadde et bredt program, og oppfordret publikummerne i salen til å ikke gå glipp av noen av filmene.

– Hvis dere i de neste dagene ser en film alle tidspunktene dere har mulighet, vil dere ha mange verdifulle opplevelser å ta med dere inn i vintermørket. Jeg har sett alle, og vil anbefale hver og en av dem, fortalte Lørdahl, før han avsluttet:

– Nyt festivalen, og ikke minst; se mer film! 

Øystein EggeDet var mange av filmene på programmet som appellerte til film- og fjernsynsstudenten Øystein Egge. Foto: Lise Othelie AndreassenFullspekket program

Åpningsfilmen fikk publikum til å sitte klistret til skjermen helt til rulletekstene er ferdig. Filmentusiaster fra land og strand hadde funnet veien til Filmens Hus denne kvelden, og man kunne høre konversasjoner om filmene på fransk, engelsk og tysk.

Øystein Egge (26), som tar master i Film- og Fjernsynsvitenskap på Lillehammer, forlenget et osloopphold for å kunne delta på festivalen. Dette er første gang Egge får med seg festivalen, til tross for stor filminteresse og kjennskap til de mange forskjellige festivalene her i Norge.

– Det har alltid vært en eksamen eller noe annet som har kommet i veien, men endelig passet det seg slik at jeg kunne få med meg denne festivalen også, forteller Egge, som blant annet var tilstede på Tromsø Internasjonale Film Festival tidligere i år.

Det var mange av filmene på programmet som appellerte til film- og fjernsynsstudenten. I frykt for at billetter skulle være utsolgt like før visningene, hadde han forhåndskjøpt billetter til flere av filmene han visste han vil ha med seg.

– Det går jo ikke an til å se alle, ettersom noen overlapper hverandre. Jeg prioriterer de filmene jeg vet ikke kommer til å bli satt opp på Lillehammer kino. I kveld skal jeg se Fremmed ved Sjøen, Tom at the Farm og Prisoners, så jeg starter hardt, ler Egge.

OIFFs filmprogram er viden kjent i filmmiljøer, og blir ofte pekt på som den festivalen som best spår filmtrendene. Festivalen viser filmer som ikke enda har fått oppmerksomhet, men som ofte senere tar av og som vinner prestisjetunge priser. Det er festivalsjefen Lørdahl selv som velger hvilke filmer som skal vises, og han mener selv at festivalprogrammet bugner av filmer fra nye regissører og stjerneskudd som venter på å få den oppmerksomheten de fortjener.

– Jeg reiser rundt på filmfestivaler over hele verden, i Cannes, Toronto, New York og Tokyo. Jeg tilbringer rundt 100 dager på filmfestivaler i året, og det er dét som danner grunnlaget for filmene jeg plukker ut til festivalen, forklarer Lørdahl.

Inspirasjon fra hele verden

Filmene som vises kommer fra hele verden, og har blitt vist på både større og mindre festivaler. Festivalsjefen har lang fartstid i filmbransjen, og har tidligere jobbet som filmjournalist. Hans store kontaktnett i bransjen er med på å hjelpe festivalen i å få tak i filmer.

– Noe av det beste er å reise rundt omkring til alle verdens kanter for å møte andre filmentusiaster, og ha gode samtaler om film. Det er slik jeg skaper et nettverk med folk i bransjen, forteller Lørdahl, som for øvrig også har intervjuet store filmstjerner som Scarlett Johanson og Johnny Depp.

Det er tydelig at festivalprogrammet er spikret av en med sans for god film, men som også tør å ta sjanser. Lørdahl er fornøyd med mottakelsen av de første filmene så langt, og det kommer stadig bort folk for å gratulere ham.

– Jeg føler at noen av de andre filmfestivalene her i landet er litt trygge og nesten kommersielle. Man ser jo det på fjernsyn og kino hver dag. Jeg vil at folk skal komme hit for å oppleve noe annerledes, film som berører og engasjerer. På OIFF kan du oppleve film som virkelig griper deg, forteller en stolt festivalsjef.

OIFF varer fra 20. til 24. november, med flere visinger daglig på Filmens Hus i Oslo.

Tags: