Mener Altinn burde blitt valgt

– En uforståelig avgjørelse, sier Jørgen Ferkingstad i Altinn om at Digipost ble valgt som meldingsformidler fremfor Altinn.
Torsdag, 19 mars, 2015 - 13:32


Å få nordmenn til å motta digital post i stedet for i en fysisk, mørkegrønn postkasse tok lengre tid enn forventet. Journalen har tidligere skrevet om Postens mål om en million brukere innen utgangen av 2011, et mål som var så hårete at de fire år senere fortsatt bare har 450 000 brukere.

Eventyret om da Digipost skulle til seters for å gjøre seg fet, er også den psykologiske thrilleren om de forskjellige systemene som kappåt foran den ambisiøse fornyingsprinsessen Rigmor Aasrud og et uvitende kongerike.

Vraket Altinn

For å finne ut hvem som skulle lage den digitale postkassen for nordmenn bestilte staten en rapport. Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) engasjerte konsulentbyrået Oslo Economics til å finne ut hva som var best av følgende:

  • Bruke Altinn som digital postkasse
  • En privat postkasse fra markedet
  • Flere private postkasser fra markedet og en meldingformidler fra markedet

Oslo Economics rapport mente at det siste var det beste alternativet.

Det er ingen hemmelighet at Brønnøysundregistrene, som har ansvaret for Altinn, var dypt uenig med konsulentene som Difi hadde leid inn. Brønnøysundregistrene har hele tiden ment at Altinn ville vært det beste valget – og at brukerne burde få lov til å velge Altinn som postboks hvis de ønsket det.

LES OGSÅ: Posten vil ikke si hvor mye Digipost har kostet

Kritisert system

Altinn-systemet fikk mye kritikk det ikke taklet pågangen da selvangivelsen ble lagt ut i mars 2011. Året etter oppsto det et kritisk sikkerhetsbrudd som gjorde at Altinn var utligjengelig i to døgn. Disse hendelsene bidro til å svekke folks tillit til den offenlige IT-løsningen.

Ferkingstad sier det er brukt store ressurser på å rette feil og svakheter i Altinn og at plattformen i dag er svært robust og sikker. Han tror likevel at de uheldige hendelsene i 2011 og 2012 kan ha påvirket valget av sikker digital post.

– Uten disse hendelsene tror jeg Altinn hadde vært et selvskrevent valg som digital postkasse for både næringsliv og innbyggere, sier han.

Han presiserer at han ikke angriper Digipost eller E-boks, men synes det er rart Altinn ikke får lov til å være et av alternativene for post til innbyggere.

Vraket som meldingstjeneste: – Uforståelig

Posten vant også anbudet for å være meldingsformidler. I denne tjenesten skal posten fra det offentlige sorteres og sendes videre til den digitale postkassen som innbyggere selv velger. Det mener Ferkingstad burde vært Altinns oppgave.

– Det var rett og slett en uforståelig avgjørelse, som blir langt dyrere for staten og fører til lavere tempo i digitaliseringen, sier Ferkingstad.

Ferkingstad peker på at etater og kommuner som skal sende post til både innbyggere og virksomheter nå må koble seg opp mot både Altinn og Digipost sin meldingsformidler i stedet for å greie seg med ett integrasjonspunkt.

– Dårlig rapport

Han mener at rapporten som forkastet Altinn, gjorde det på sviktende grunnlag og at Oslo Economics sier i mot seg selv.

Konklusjonen etter rapporten om sikker digital post ble at det var konkurransemessig uheldig hvis den statlige Altinn-løsningen skulle konkurrere med markedsløsninger som Digipost og E-boks.

To måneder senere, i august samme år, leverer samme byrå, Oslo Economics, en ny rapport til Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet (FAD) som handler om digitalisering av skjema i staten. Her anbefaler de at Altinn-plattformen bør brukes i kombinasjon med markedet.

Birgitte EgsetBirgitte Egset er fagdirektør i Difi. Foto: Ragnhild SkjeldnesDet betyr at Oslo Economics mener det er problematisk å velge Altinn i konkurranse med markedet når det er snakk om post ut fra det offentlige systemet, mens Altinn pluss markedet anbefales for skjemaer inn i det offentlige.

Ferkingstad sier at selv om både han og Brønnøysundregistrene mener valget av digital post er uheldig, er valget gjort av regjeringen og de må derfor forholde seg til avgjørelsen.

– Hver gang vi uttaler oss om digital post fra det offentlige, blir vi beskyldt for omkamp. Jeg vil derfor understreke at det ikke er vi som tar initiativet, men at vi velger å svare når vi blir spurt og være åpne om hva vi mener om saken, sier Ferkingstad.

– Dessuten har Altinn hatt sin meldingsboks siden 2005, så man kan jo diskutere hvem som har gått til omkamp her, påpeker han.

LES: Danmark med digital suksess – Startet tidlig

To arkiv

Digipost er et system for at befolkningen skal motta digital post, men ikke tilbakerapportering til det offentlige.

I natt, den 19. mars, fikk nesten fire millioner nordmenn tilgang til selvangivelsen sin i Altinn. Skatteetaten har nemlig unntak fra å bruke sikker digital post, og får inntil videre lov til å sende meldinger via Altinn.

Neste år kan det derimot hende at befolkningen vil motta foreløpig skatteberegning og skatteoppgjør i Digipost eller E-boks, mens du må inn i Altinn for å sende inn selvangivelsen.

Det vil også føre til at du får to arkiver: Foreløpig skatteberegning og skatteoppgjøret vil ligge i arkivet hos Digipost eller eBoks, mens du finner selvangivelsen du har sendt inn i arkivet i Altinn.

Difi mener rapporten holder mål

Fagdirektør i Difi, Birgitte Egset, erkjenner at det er en mulighet for at noen brukere kan føle seg forvirret når det er flere postkasser. Hun mener likevel at de har gjort et riktig valg.

– Det handlet om økonomi og hvordan kan vi raskest mulig få mest mulig digitalisering, sier hun.

– Vi utredet forskjellige måter å få digital post til innbyggere så raskt og effektivt som mulig. Altinn var et av de alternativene som vi så på da, og konklusjonen var at Altinn kunne ikke så raskt få den utbredelsen som private aktører kan, sier Birgitte Egset, fagdirektør i Difi.

Selv om Altinn er en løsning som har eksistert siden 2003, men sier at det er forskjellig fra Digipost og E-boks siden det er en innsendingskanal.

Emneord: