Barn på Holmlia feirer teddybjørndagen

To barnehager ble i dag invitert til teddyfeiring på Holmlia Deichmanske bibliotek.
Tirsdag, 27 oktober, 2009 - 16:02


—Liker bamser å bli våte? spør Eva Rekve, som jobber på biblioteket. Spørsmålet blir besvart med et rungende nei fra barna.

I dag har barna fra barnehagene Lerdal og Bertram fått lov til å ha med seg sine egne teddybjørner i barnehagen. Dette er i annledning teddybjørndagen, som egentlig er en internasjonal markering av den tidligere presidenten i USA, Theodore Roosevelts fødselsdag.

Barna sitter i en ring rundt Eva Rekve, som jobber på biblioteket på Holmlia. En av jentene har satt seg rett foran Eva og følger intenst med. Noen av de andre barna har allerede etter et kvarters lesning blitt urolige, og begynner å vandre rundt.

Pleier ikke å få ha med bamse

Boka Eva leser høyt heter Fia og dyrene i barnehagen, og handler om Fia og de andre barna i barnehagen hennes, som får lov til å ha med seg kosedyr en dag i barnehagen. Etter boka er lest, spør Eva hva barna tror kosedyrene synes om å få være med i barnehagen.

— Tigergutt skal være med meg i morgen også. Han er alltid med, men han må sove i skapet mitt, svarer en.

— Bamse skal ikke være med meg i morgen. Han får ikke lov til å være med i barnehagen, sier en annen bestemt.

Etter den lille samlingsstunden er det på tide å tegne. Barna får i oppgave å tegne hver sin teddybjørn. Med stor entusiasme gyver barna løs på oppgaven, og produksjonsnivået er høyt.

— Nå vil jeg gjøre noe annet, sier en lys jente med musefletter. Hun rekker frem et ark med masse blå streker, og forklarer at hun har tegnet en stjerne. Hun vil ikke prøve å tegne en teddybjørn.  

Øke språkstimulering for barn

Det er første gang Deichmanske bibliotek på Holmlia markerer teddybjørndagen på denne måten.

— I Oslo har dagen vært markert her, og på Bjørnholt, sier Eva Rekve. Hun tilføyer at det er på grunn av prosjektet “Lesefrø” at de samlet barna på biblioteket til lese- og tegnestund.

Prosjektet er et samarbeid mellom biblioteket og ABM utvikling, Hovedmålet for prosjektet er å øke språkstimuleringen for barnehagebarn med hjelp av leseaktiviteter.

— Det er fint å markere teddybjørndagen slik at vi kan lese for barna, og at de får tegne teddybjørner etterpå, sier Rekve.