Må dikte opp eksamenssvar

Flere lærerstudenter ved Høgskolen i Oslo sier at de er nødt til å dikte opp deler av eksamensbesvarelsen. Årsak: Dårlig kommunikasjon mellom HiO og praksisskolene.
Onsdag, 7 oktober, 2009 - 13:18


Vibeke Vangstad (19) er lærerstudent ved Høgskolen i Oslo (HiO). Hun fikk ikke gjennomført noen elevsamtale under sin første uke i praksis ved en grunnskole. Denne samtalen, som inngår i en observasjon av en elev, var en forutsetning for å besvare oppgaven.

- Det virket som praksisskolen min hadde fått for lite informasjon, til tross for at lærerne skryter av den gode kommunikasjonen høgskolen har med praksisstedene, sier Vangstad til Journalen.

De utplasserte studentene skulle i utgangspunktet hatt en timelang samtale med en enkeltelev i løpet av praksisuka. I tillegg skulle de observere eleven i og utenfor klasserommet for å danne seg et best mulig bilde av elevens kompetanse i basisfagene. Eksamensoppgaven, som i årevis har vært en del av lærerstudentenes første semester, går ut på å dokumentere kompetansekartleggingen. Elevsamtalen er avgjørende for å kunne skrive en fullverdig oppgave.

- Jeg har hørt om mange elever som har diktet opp noe under oppgaveskrivingen. Når elevsamtalen ikke har funnet sted, må man jo finne på noe for å få nok å skrive om, sier Vangstad.

Mangelfull kommunikasjon

Praksiskoordinator ved HiO, Geir Martinussen, uttrykker bekymring for at elevsamtalen erstattes av fri fantasi:

- Jeg håper fri diktning ikke er utbredt – det bør ikke være behov for å konstruere samtaler. Men vi er klar over at studenter i flere tilfeller har møtt opp på skoler der det ikke har vært lagt tilstrekkelig til rette for dem. Dette må både vi og praksisskolene bli enda flinkere til å unngå, sier Martinussen.

Theodor Ikonomou (21) er en av Vangstads medstudenter. Han bekrefter at kommunikasjonen mellom HiO og praksisskolene virker mangelfull.

- Jeg hadde forsåvidt ingen problemer med min elevsamtale, men det var lenge usikkert hvordan den skulle gjennomføres. Etter min mening burde praksisskolene i det minste ha fått en kort forklaring på hva lærerstudentenes oppgave gikk ut på. Jeg tror uansett de fleste av oss dikter litt under oppgaveskrivingen, sier han.

Motiverende praksis

Martinussen mener at studentene må regne med å improvisere litt for at praksisuka skal bli vellykket, og at høgskolen har tatt sin del av ansvaret for praksisopplegget.

- Praksisskolene og lærerutdanningen har et godt samarbeid. Vi har jevnlig kontakt gjennom fellesmøter og ellers etter behov. Dessuten deltar alle nye øvingslærere på kurs her ved HiO. Fra mitt ståsted som praksiskoordinator vil jeg absolutt si at kommunikasjonen fungerer bra.

Vibeke Vangstad er totalt sett positiv til praksisopplegget og håper å unngå flere overraskelser i neste periode:

- Alle som gikk glipp av elevsamtalen har gitt beskjed om det, så jeg håper vi unngår gjennomføringsproblemer neste gang. Generelt synes jeg praksisopplegget fungerer veldig bra. Jeg får stadig mer lyst til å bli lærer!