- Skeiv undervisning om homofili

Høgskolelektor Bjørn Smestad vil ha fokus på homofili i undervisningen. – Kan bli litt påtvunget, mener lærerstudent.
Onsdag, 7 oktober, 2009 - 11:13


– Hva slags undervisning elever får om homofili er veldig avhengig av foreleseren, og det vil jeg ha en slutt på, forteller høgskolelektor Bjørn Smestad, som selv er homofil.
Han vil ha mer undervisning om homofili ved Høgskolens profesjonsutdanninger, og lanserer nå en ressurspakke for å få folk til å tenke gjennom hvordan de oppfører seg i møte med homofile. Det skal også være til hjelp for lærere ved HIO som skal undervise om temaet.

Cathrine Gullie Lunde går førsteåret på allmennlærerutdanningen ved HIO, og synes ressurspakken til Smestad høres ut som et bra tiltak.

 – Dette er noe man ikke vet så mye om, og jeg kan gjerne tenke meg å lære mer om temaet, sier hun.

Likevel er hun litt skeptisk til gjennomføringen.

 – Det kan bli litt unaturlig og falskt også. Homofili bør gli inn i undervisningen, i sammenhenger der det virker naturlig, forklarer hun.

Mobbere må til rektors kontor
Ressurspakken sammenligner homofile med andre marginaliserte grupper, for eksempel etniske minoriteter. Smestad forklarer at en gruppe som føler seg annerledes enn flertallet, lett kan føle seg utenfor. 

– Homofili er jo litt spesielt, fordi det ikke synes utenpå. Alle antas umiddelbart å være heterofile. Dette gjør at mange homofile føle seg unormale, hevder han.

–Men ønsker alle homofile at det skal være et så stort fokus på deres identitet som homofile?

– Nei, det er en evig diskusjon i homofile miljøer om i hvor stor grad en skal fokusere på homofili, og på homofile som en marginalisert gruppe, forteller Smestad.

– Men så lenge tallene er som de er, må vi fokusere på dette. Forskning viser at ”homo” ofte blir brukt som skjellsord, og at det langt på vei tolereres. Kommer du med en rasistisk bemerkning, blir du sendt rett til rektor. Dette burde også gjelde der homofili blir brukt som skjellsord.

Smestad mener at lærerne må bli flinkere til å bruke eksempler om homofili i undervisningen. Han hevder at homofili kan trekkes inn i alle fag, også matematikk. Akkurat det er Cathrine litt usikker på om er en god idé.

– Det er litt rart å bruke homofili i et regneeksempel. Man trenger kanskje ikke å presse det på i en hver sammenheng, men noen ganger passer det jo bra, understreker hun.

 

Støtte fra flere hold
I tillegg til lærerutdanningen omfatter ressurspakken flere studier, blant annet journaliststudiet. Studieleder for utdanningen ved HIO, Anne Vogt, er enig med Smestad i at det er viktig med ekstra fokus på marginaliserte grupper, også for journaliststudentene.

– Tidligere hadde vi faktisk en egen uke der vi la vekt på marginaliserte grupper og mediene. Dette valgte vi likevel å slutte med, fordi det virket litt rart, forteller hun.

Nå prøver utdanningen å ha temaet marginaliserte grupper integrert i all undervisningen, uten at de har ikke noe spesielt program for homofili.

– Kanskje Smestad vil komme og ha en forelesning hos oss? spør Vogt.

Det gjenstår å se om det blir noen endring i utdanningsplanene til HIOs profesjonsutdanninger. Smestad håper at ressurspakken vil tas i bruk, men understreker at det er opp til de enkelte seksjonene om de ønsker å bruke tipsene hans.

Smestad synes imidlertid ikke selv at det er noe problem å være homofil lærer på HIO.

– For meg er det ikke noe problem, men kanskje det er det for andre. Vennene og klassekameratene er det som betyr noe, ikke alle de andre.