– PowerPoint svekker undervisningen

Feil bruk av PowerPoint distraherer framfor å informere, mener studenter. Forelesere må bli mer bevisste på hvordan verktøyet brukes. Australske forskere er enige.
Torsdag, 7 oktober, 2010 - 14:12


Presentasjonsprogrammer har nærmest blitt fast inventar i høgskole- og universitetsundervisningen de siste 10 årene. Det er ikke alle som mener at dette er en god utvikling.

– Altfor mange forelesere bruker for mye tekst i presentasjonene, sier Ragnhild Lunner (22), journaliststudent ved Høgskolen i Oslo.

Sliter ut hjernen

Australske forskere har lagt frem en teori som underbygger Lunners syn. Professor John Sweller har utviklet den såkalte kognitive belastningsteorien. Den dreier seg om slitasje som oppstår i hjernen når korttidsminnet bearbeider inntrykk fra flere sanser på én gang.

Finn Sjue, førstelektor i journalistikk på Høgskolen i Oslo, er blant få forelesere på HiO som velger å ikke bruke PowerPoint. Han refererer til Swellers teori.

– Når man får den samme beskjeden gjennom både tale og tekst, glipper studentene mye fortere ut. Jeg har opplevd at selv de mest glimrende foreleserne mister oppmerksomhet når de støtter seg veldig på PowerPoint.

Sjue påpeker videre at mange studenter unngår å skrive referat når de vet at de får tilgang til presentasjonsarkene etter forelesningen.

– Det gir studentene en grunn til å ikke anstrenge seg i situasjonen. Det er jo i selve forelesningen at studentenes deltagelse gir mening, men de sliter seg ut og lener seg ofte tilbake. Dessuten har jeg en mistanke om at PowerPoint signaliserer at foreleseren ikke vil bli avbrutt for mye. Da blir det vanskelig å holde dialog.

Han knytter det opp mot en trend i næringslivet som får mye kritikk, blant annet av professorer fra BI.

– Det er et vanvittig overforbruk og misbruk av PP-presentasjoner i næringslivet. Millioner av kroner blir kastet bort i tapt arbeidstid. Det skulle ikke forundre meg om kritikken treffer på høgskole- og universitetsnivå om noen år, sier Sjue.

Ønsker nyere metoder

Studentmiljøene rundt omkring i landet arbeider for å modernisere undervisningen.

Torkil Vederhus, informatikkstudent ved Universitet i Oslo, mener at dagens undervisningsmetoder er utdaterte. 21-åringen er medlem av studentparlamentet og har vært med på å sette i gang en postkortaksjon.

– Aksjonen utføres ved at studentene gir ferdiglagde postkort til foreleserne sine. Her har de på forhånd huket av hvilke læringsmetoder de ønsker at foreleserne skal ta i bruk. Vi jobber blant annet for mer utbredt bruk av podcasts og skriftlig eksamen på PC.

Vederhus opplever også en gjennomgående dårlig bruk av presentasjoner i undervisningen og kritiserer også bruken av for mye tekst.

– Det er mange som ikke er bevisste på bruken av PowerPoint. Man trenger ikke store tekstbolker når man allerede har en bok. Presentasjonen bør supplere det foreleseren sier, ikke gjenta det. Dessuten preges forelesninger for mye av monologer. Studentene må delta mer, og dårlig bruk av PP-presentasjoner bidrar til det motsatte, sier han. 

Ragnhild Lunner støtter Vederhus, men mener at tradisjonell undervisning fungerer bedre enn tekst fra prosjektoren.

– Det er enklere å få med seg og huske de viktige partiene når foreleseren engasjerer med historier og egne erfaringer. En god foreleser kan holde studentenes oppmerksomhet i flere timer ved å fortelle gode historier, sier hun.

Finn Sjue forklarer at han benytter seg av de tradisjonelle metodene av prinsipp.

– Mitt pedagogiske syn er at forelesningen handler om to ting. Det første er å inspirere, og det andre er at man skal gi et nytt perspektiv på tema, slik at studentene reiser seg og sier “Oi! Nå skjønner vi noe!”. Altså vekke aha-opplevelsen. Foreløpig har jeg ikke hatt bruk for PowerPoint når jeg underviser. 

Må brukes mer bevisst

– PowerPoint er en katastrofe og bør forkastes, hevder John Sweller i den australske avisen Sydney Morning Herald.

Sjue og de to studentene er ikke like villige til å fordømme de digitale lysarkene. Selv om det er mye dårlig bruk av PowerPoint, er de er enige om at programmet har sin hensikt når det brukes riktig.

– Det er et glimrende verktøy for å vise fargebilder og grafer og det kan også være en grei måte å sammenfatte et budskap på. Dette forutsetter at man bruker få punkter, avslutter Sjue.