Fotballfest for utelivsbransjen

Pubene i Oslo tjener fett på at fotballkamper sendes på betalingskanaler.
Torsdag, 14 april, 2011 - 13:59


Det vises fotball på TV omtrent hver eneste ukedag, og de siste årene viser trenden at stadig flere kamper blir vist på såkalte betalingskanaler.

Dette innebærer at stadig flere går ut på byen for å se kampene, ettersom de ikke har Canal+, Viasat-kanalene og alle sportskanalene til TV2 i egen stue.

Og nettopp det får utelivsbransjen i Oslo til å gni seg i hendene.

Våren er best

O’Reilley’s er en av Oslos største fotballpuber, og satser stort på sport. De har 43 skjermer og viser ofte flere kamper samtidig.

Daglig leder Roger Johansen mener pubene er inne en gullsesong.

Med finalespill i Champions League, innspurt i Premier League og Tippeliga-start, er det skyhøy interesse for fotball for øyeblikket.

- På våren er omsetningen rundt 25 prosent høyere enn resten av året. Da er det spenning i de store ligaene, sier Roger Johansen.

Flertallet av kampene blir vist på betalingskanaler - og Johansen innrømmer at dette bidrar til at flere tar turen ut på byen.

- Jeg tror det har en del å si at folk ikke har tilgang til kanalene hjemme, men det har også et sosialt aspekt. Folk synes det er hyggeligere å reise ut og se fotball med venner, sier den daglige lederen.

Bytur innebærer mye øl

En av flere som velger puben framfor sofaen hjemme, er Frank Rønningen.

Han finner veien til puben flere ganger i uka, og dette innebærer økt pengebruk.

- Jeg sitter her først og fremst fordi det er for mye betaling på tv. Sånn var det ikke før.  Enkelte uker blir det både tirsdag, onsdag og fredag. Da blir det mye øldrikking, sier Rønningen.


Hør intervju her

Dobler omsetningen

Sportsbarene tjener godt på at betalingskanaler viser de største fotballkampene i Europa. Likevel merker også de vanlige pubene fotballfeberen.

For Lincoln Pub på Torshov er en Champions League-kveld en gullgruve.

- På en vanlig dag kan vi omsette for rundt 10.000 kroner. Under tirsdagens Champions League-kamp mellom Manchester United og Chelsea solgte vi for over det dobbelte, sier bartender Niklas Elgeryd hos Lincoln Pub.

Det engelske Champions League-oppgjøret ble vist på betalingskanalen Viasat Fotball.

Dagen etter ble kampen mellom Tottenham og Real Madrid sendt på Viasat 4, en kanal som langt flere har tilgang til. Da solgte Lincoln Pub for under 10.000. Elgeryd melder likevel om et til tider stort oppmøte.

-  Enkelte dager kan det være helt fullt her. Fotball betyr mye for folk.

- Sosial spenning

Mens enkelte supportere finner turen til byen opptil flere ganger i uka - velger andre å kun se kamp på byen da favorittlaget spiller.

Stian Øvrebø Johannessen fra Nordstrand er Tottenham-supporter, og så nylig favorittlaget spille kamp mot Arsenal.

- Det blir mer spenning og er sosialt ute, sier Øvrebø Johannessen.

- Ølet smaker likevel best når laget ditt vinner, legger han til.

Sammen med rundt hundre andre fotballsupportere hadde han funnet veien til sportsbaren O’Reilley’s i Oslo.

Se video fra fotballfeberen i Oslo her.

 

 

 

Tags: