Agnes Tillitz (t.v) og Birgitte Krogh observerer To kvinner på stranden (1933-1935) av Edvard Munch. I bakgrunnen henger Asger Jorn Opvågningen II (1953) FOTO: Ketil Blom

Folk strømmer til Munchmuseet

Internasjonale samarbeid gjør at kunsten til Edvard Munch kan settes i sammenheng med andre verdensberømte kunstnere. Nå har den siste delen av utstillingsserien +Munch åpnet.
Onsdag, 19 oktober, 2016 - 14:54

Danske Birgitte Krogh og datteren Agnes Tillitz har tatt turen til Munch-museet. De visste ikke at utstillingen inneholdt bilder av den danske kunstneren Asger Jorn, og synes det er en veldig spennende sammenlikning til Munch.

Jorn+Munch er den siste utstillingen i +Munch serien ved Munch-museet.

- Penselstrøkene til Jorn og Munch er forskjellige, men man kan virkelig se at Jorn er inspirert av Munch. Man skal vite hvem Edvard Munch er og hva han står for. Han er jo en av verdens mest kjente kunstnere, sier Tillitz.

To år med mestermøter

I løpet av to år har kunsten til Edvard Munch møtt Melgaard, Van Gogh, Vigeland, Mapplethorpe og Jasper Johns, og nå også Jorn.

Den danske kunstneren Asger Jorn (1914-1973) var en del av det avantgardistiske og surrealistiske kunstnermiljøet i København i 1930-årene.

- Jorn var Danmarks kunstrebell. Han har samme internasjonale nedslagsfelt som Munch, og man kan se et tydelig skifte i kunsten til Jorn etter han så Munchutstillingen på Nasjonalgalleriet i Oslo 1945, sier Jon-Ove Steihaug, direktør for utstilling og samling ved Munch-museet.


Jon-Ove Steihaug ved inngangen til Munch-museet. Foto: Anna Strand Andersen

Han forteller at +Munch-serien kom i stand fordi de ønsket å intensivere utstillingsprogrammet.

- Vi så muligheten til å lage en serie og spisse programmet, sier Steihaug.

- I samarbeid med Snøhetta utviklet vi et grafisk design og +begrepet. Nå har vi hatt tre store utstillinger i året og et mye høyere besøkstall, utdyper han.

Syv ganger så mange oslofolk til Munch

I 2014 hadde Munch-museet 125.000 besøkende, mens det i 2015 økte til 255.000 personer. Under Van Gogh+Munch var det hele 175.000 personer som så utstillingen.

Markedssjef Tone Brunner forteller at de har syvdoblet antallet besøkende fra Oslo.

- Vi har gjort store grep for å fange oslofolk. Mange har trodd at det kun har vært én fast utstilling her, men ved hjelp av denne serien har publikum sett at det er mange forskjellige utstillinger. Vi merker også en interesse blant publikum at de vil komme tilbake å se neste utstillingen i serien, sier Brunner.

Munchmuseet har satset på en yngre målgruppe, og har ansatt egne folk på sosiale medier.

- Vi har hatt DJ her hver utstillingsåpning i +Munch-serien. Da det var åpning av Mapplethorpe+Munch var det kø rundt huset og helt til bussholdeplassen. Under åpningen av Jorn+Munch hadde vi to danske DJ’er, og det var veldig kult. Det er jo de unge som er de fremtidige brukerne av museet, sier Brunner.

Samarbeider internasjonalt

Munch-museet har fått muligheten til å stille ut verdenskjente kunstnere gjennom flere internasjonale samarbeid. Musée Marmottan Monet i Paris viser denne høsten utstillingen Hodler, Monet, Munch.

- Siden vi har Munch får vi mange internasjonale samarbeidspartnere, og dette er avgjørende for å få bilder av for eksempel Jasper Jones til Norge. Jones har aldri blitt vist i Skandinavia før, forteller Steihaug.

- Det er en kommunikasjonsstrategi å ha en profil og en tittel som +Munch. I denne serien realiserer vi potensiale for å vise frem den fantastiske samlingen til Munch, sier Steihaug.

Emneord: 
Tags: