Pacific Poké på Majorstua. FOTO: David Engmo

Mat på hjul

I Oslos gater ser vi flere og flere som nyter mat fra rullende kjøkken. To som har hatt suksess er Pacific Poké og 4Gringos.
Onsdag, 2 november, 2016 - 16:05

I sommer startet Oskar Sellin å drive en foodcampingvogn på Aker Brygge, hvor han solgte noe som het poké.

- Poké er en hawaiisk matrett. Med råfisk i kuber på salat eller ris hvor man kan ha ulike toppinger. På Hawaii kan det være ulike marinader på fisken, men man holder seg til det tradisjonelle når det gjelder toppinger. Som mauiløk, macadamianøtter og vårløk. Men når retten begynte å ta av i California for noen år siden, så forsvant mange av “reglene”. Nå kan man bruke alt mulig av godsaker til topping.

Hoppet på muligheten

Sellin haade ikke noe stort ønske om å komme på foodtruck-scenen. Når muligheten kom, så kunne han allikevel ikke si nei.

- Vi så egentlig etter lokaler til en restaurant. Som vi håpet skulle få oppstart i september i år. Men så ringte en kontakt i eiendomsbransjen, som sa at det var muligheter for å starte en pop up på Aker Brygge. Etter en tur innom airstreamen (campingvognen) så var jeg solgt. Kjøkkenet var så fint, at vi bare måtte hoppe på muligheten.

Men det er ikke bare enkelt å drive en resturant med minimalt av kvadratmeter.

- Største problemet er logistikk. Når du har et fast lokale, så har du en leveringsadresse, kjøkken og kjølerom. Som gjør at ting kan rulle greit, men her er det helt anderledes. Jeg må leie prepareringskjøkken, leie kjølerom og frakt av varer. Vi bruker jo mye fisk som jeg ikke bare kan ha i en bærepose, og ta med på bussen. Det er mange ting man å holde styr på når det gjelder transport av råvarer. Mattilsynet følger med på oss, noe jeg mener er bra. Det holder de useriøse aktørene unna, som er veldig positivit, sier Sellin.


​Oskar Sellin har hatt stor suksess med poké. Han håper å sette en ny foodtruck på veien i løpet av november. FOTO: David Engmo

Amerikansk hjelp

Pacific Poké har nå flyttet til trikkestoppet på Majorstuen. Men når de skulle starte opp i sommer, var det turistene på Aker Brygge som reddet alt.

- Aker Brygge var veldig viktig for oss i starten. Det at det var mange amerikanske turister som hadde hørt eller smakt poké, gjorde ting lettere. Kan ikke nevne hvor mange ganger jeg hørte «oh my God its poké»; amerikanere er veldig entusistiske. Jeg hadde jo tenkt at det ville være turister der, og det var kult å få testet konseptet på noen som hadde spist det før eller hørt om det. Men at det skulle bli en så stor suksess tenkte jeg ikke. Jeg tror ikke vi hadde overlevd juli, hadde det ikke vært for de turistene. Det er ikke på Aker Brygge Oslo-borgere oppholder seg mest heller, avslutter Sellin.

Tacotruck

En annen mer tradisjonell foodtruck, er 4Gringos nede på Youngstorget. En av eierne Said Jama, er enig i at konseptet har blitt populært.

- Det har slått til, og blitt veldig populært føler vi. Når vi startet tok det noen måneder å komme i gang, men sånn er det jo med all forretningsvirksomhet. Men når sommeren kom eksploderte det, og de to årene vi har holdt på har ting gått veldig bra.


Taco på Youngstorget. FOTO: Gulled Jibril

4Gringos forbreder seg akkurat nå til NM i taco. I fjor vant de, og Jama sier de er klare til å forsvare tittelen i år. Mesterskapet skal holdes fredag 4.november på Mathallen.

Markedsføring

Både Jama og Sellin sier de bruker sosiale medier aktivt. Det at folk deler opplevelsene er den viktigste markedsføringen.

- Markedsføring for oss er folk som kommer for å spise, nyte og viderefomidler det. Det viktigste er at folk nyter maten. Vi er på sosiale medier som Facebook og Instagram. Men det viktigste er at folk får en god opplevelse når de kommer for å spise, sier Jama.

- Sosiale medier er viktig. Derfor er det viktig for oss å lage pen mat, med masse friske farger. Det at folk deler på Instagram og Facebook, fungerer veldig bra, ifølge Sellin.

Fint tilskudd

Kamilla Wehrmann (26) og Andreas Ose (25) hadde tatt seg en tur ned på 4Gringos for lunsj.

- At det er raskt og enkelt er bra. Det første stedet vi skulle på var stengt. Da er det fint å kunne komme til en foodtruck hvor man kan få god mat fort. Vi hører om nye steder gjennom venner og bekjente. Det at noen har spist et sted og er postive gjør at vi ønsker å prøve det. Men foodora appen er også ganske viktig, det er en fin markedsføring, sier Ose og Wehrmann.

Kamilla Wehrmann forklarer også hvorfor hun ikke er skeptisk til å kjøpe mat fra en bil.

- Jeg er ikke skeptisk. Det som er viktig er at den ser fresh ut. Du ser jo de som lager maten og selve kjøkkenet, i stedet for at noen forsvinner bak i en restaurant. Men man spiser jo ikke på hvilken som helst sted, du gjør en vudering, sier Wehrmann.

 

Emneord: