Stadig flere studenter tyr til piller for å holde konsentrasjonen oppe. Foto: e-Magine Art/Flickr.

Ruser seg gjennom eksamentiden

Pugging kan være krevende arbeid for enkelte. For andre er det bare å svelge en pille og sette seg ned.
Torsdag, 3 november, 2016 - 08:47

Eksamenssesongen nærmer seg og landets studenter går inn i en periode full av kaffe, lesing, sene kvelder, mer kaffe og mer lesing. Mange isolerer seg for å lese, og unngår sosialt samvær slik at de kan lese nok til å få en god nok karakter på eksamen. Dette kan være krevende og stressende. Derfor velger enkelte å dope seg til bedre karakter.

Økning i brukere

Studentenes helse og trivselsrapport for 2014 viser at omtrent 4 % av landets studenter oppgir at de benytter seg av studiefremmende rusmidler. Selv om det ikke er forsket mye på fenomenet tidligere ser det ut til at bruken øker. Jørgen Bramness, seniorforsker ved N-ROP (Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse) tror grunnen til at bruken av akademisk doping øker er at det i dag fins en større villighet til å prøve rusmidler blant unge, samt at eldre, mer moralistiske holdningene i samfunnet er i ferd med å forsvinne.


Tror det er større villighet til rusmiddelbruk blant unge . Foto: UiO

Tilfeldig hvem som begynner

Bramness sier det ikke er mange spesifikke kjennetegn på hvem som begynner annet enn at de typiske brukerne ofte er studenter som bruker lange timer foran eksamen og ønsker å konsentrere seg lengre.

- Jeg har alltid hatt konsentrasjonsvansker på skolen, men det ble ikke et reelt problem før ca. 2. vgs. Det å faktisk begynne med skolearbeid og å jobbe fokusert gjennom det ble gradvis vanskeligere og vanskeligere, og gikk utover karakterene mine de siste to årene på videregående, sier «Jonas» som benytter seg av prestasjonsfremmende rusmidler.

Han sier at han tidligere hadde leflet med slike rusmidler før. Da hadde han fått det av venner og bekjente. De vanligste rusmidlene er medisin som ellers brukes til å behandle adhd. De er stressnedsettende og gir brukeren bedre konsentrasjon i lengre perioder. «Jonas» mener det ikke er uvanlig at folk med adhd-diagnose er villige til å selge fra resepten sin.

Selv fikk han diagnostisert adhd året etter videregående og sier han klarer seg på den dosen han har på resept. Likevel har han selv begynt å bruke andre stoffer, som amfetamin når han skal konsentrere seg i lengre perioder. Det må han få tak i på det illegale markedet. Han synes det er viktig å understreke at det er farer rund akademisk doping.

- Hvis man skal drive med dette er det veldig lurt å lese seg opp på temaet, og aller helst planlegge i samarbeid med en lege hvis det er aktuelt, mener han.

Han får støtte fra Bramness, som sier at bruk av enkelte prestasjonsfremmende rusmidler kan være trygt dersom det administreres i riktige doser. Han forklarer at det ofte er en risiko for brukerne av disse stoffene å overdosere

- Folk tenker at noe bruk er bra og at mer da er bedre, selv om dette ikke stemmer, sier Bramness.

Brukere lurer seg selv

Bramness presiserer at det er en stor forskjell på opplevd effekt og faktisk effekt av akademisk doping. Brukere oppgir at de opplever økt læring, men at resultatene deres ikke nødvendigvis blir noe særlig bedre.

- Man får lest mer enn det man ellers ville, og lærer mer av den grunn, men man blir ikke smartere i noen annen forstand, avslutter «Jonas»

Og for deg som sitter begravd i pensum og vurderer å skaffe deg et brett med piller kan du ta et tips fra Bramness:

- Lave doser amfetamin kan erstattes med høye doser koffein, forklarer han.

Så det er bare å bøtte nedpå med kruttsterk kaffe.

Emneord: