Siv-Maren Sandvik er positiv til at flere er mer bevisst på eget forbruk, og tar selv flere miljøvennlige grep i hverdagen. Foto: Inger Anne Krokeide

Trendy å være miljøvennlig

Norske forbrukere er mer villige enn før til å gjøre miljøvennlige kutt i hverdagen.
Torsdag, 3 november, 2016 - 11:54

Det viser en ny forskningsrapport ved Forbrukerinstituttet fra SIFO ved HiOA, skriver NRK mandag. Blant annet kjøper nordmenn mer brukt enn før. Siv-Maren Sandvik er ei av dem som har hengt seg på trenden.

- Det er ganske flott at flere er villige til å gjøre egne kutt. Bruk- og kastkulturen i Norge er ganske heftig. Det kjøpes og kastes alt for mye, sier Sandvik.

Onsdag ettermiddag befant hun seg i gjenbruksbutikken Galleri Normisjonen i Oslo. Sandvik hadde med seg flere brukte poser for å donere bort. Hun synes det er bedre å gi bort tingene, enn at de blir kastet. I tillegg til å gi bort brukte ting, prøver hun å kutte i forbruket på andre måter.

- Jeg prøver ikke å kjøpe mer enn det jeg trenger. Når jeg først skal kjøpe noe, prøver jeg å kjøpe det brukt. Alle julegavene i år skal være gjenbruk. I tillegg dumpstrer jeg, legger hun til.

Dumpstring er at en finner mat og andre varer i butikkenes søppelkasser.

Populært å handle brukt

At det er mer trendy å kjøpe brukt, kan Lillian Dombestein skrive under på. Hun er leder for åtte gjenbruksbutikker Normisjonen har i Sør-Norge.


Det er på tide at folk tar kutter i forbruket, mener
Lillian Dombestien. Foto: Inger Anne Krokeide

- Vi selger som bare det. Denne høsten har vi merket en drastisk økning i salget. Her går i tillegg pengene til et godt formål, forteller hun.

Dombestein sier det er mange skatter å finne for dem som kjøper brukt. Blant annet solgte de dagen før en 45 år gammel brudekjole. Også hun er kritisk til det store forbruket i Norge.

- Norske forbrukere er blant dem som bruker mest penger på seg selv i verden. Da er det bra at det virker som om forbrukerne blir mer bevisste. Men man trenger å kutte på flere områder også, som bilkjøring, flyreiser og kjøtt, legger hun til.

Flere prøver kjøttfritt

Flere ser ut til å være villige til å kutte ut kjøttet for klimaet. Det merker den helveganske restauranten GitBit, som serverer en blanding av indisk mat og det de kaller comfort food.


Forespørselen etter vegansk mat er økende,
slår Gitte Paulsbo fast. Foto Inger Anne Krokeide

- Vi får besøk av folk som ikke er åpenbare veganere, men som har lyst til å prøve det. De blir overrasket over hvor smakfull, sausete vegansk mat er, og hvor mye komfort vegansk mat kan gi. Det er veldig bra at folk tar grep for miljøet. Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt, forteller Gitte Paulsbo, som selv har vært veganer i tre år.

Hun og familien driver sammen restauranten som åpnet i sommer. Selv om det kan virke snevert med servering kun av vegansk mat, merker også dem at etterspørselen etter plantebasert mat er blitt større.

Forskning fra FN har vist at storfe slipper ut flere klimagasser enn biler, og at kutt i animalske produkter vil ha en positiv innvirkning på miljøet. Ifølge SIFO sin rapport sier én av fem at de kutter i kjøttforbruket for miljøet, mens over én av tre kutter i strømforbruket. Rapporten sier at folk kutter der det er enklest. Selv om flere kutter for miljøet, har færre tro på at det de gjør har enn innvirkning. Folket setter stadig større tiltro til at teknologien skal redde klimaet.

Emneord: