Varebiler utgjør størst andel av biler som blir vinket inn av Statens Vegvesen. FOTO: Hanne Marie Lenth Solbø
TV reportasje

Kontroller mot dieselbiler er i gang

Det er mye liv og røre utenfor hovedporten til Vigelandsparken i dag. Det er første dagen for dieselforbudet i Oslo, og mange er spent på å se hvordan kontrollene kommer til å gå.
Tirsdag, 17 januar, 2017 - 13:30

Klokken er ni om morgenen og det ligger nysnø på bakken. Det er et par minusgrader, men utenfor hovedporten til Vigelandsparken er det mye liv og røre. Kontrollører fra Statens vegvesen og journalister går alle rundt på parkeringsplassen for å holde varmenmens de venter på at bilførerne vinkes inn fra veien. Det er første dagen Oslo kommune har kjøreforbud for dieselbiler, og det er stor interesse for hvordan kontrollen av kjøretøy kommer til å gå. 

– Det kommer til å gjennomføres stikkprøver, der kontrollører fra Statens vegvesen “vinker inn” biler. Kontrollene må gjøres manuelt på denne måten da det ikke går an å foreta noen automatisk kontroll av nummerskiltet for å se hvilken biler som bruker diesel eller ikke, forklarer James Greatorex på telefon fra Bymiljøetaten. 

De fleste bilene som vinkes inn på parkeringsplassen er en eller annen form for varebiler med logo på siden. I tillegg utføres kontroller av privatbiler, der førerene blir bedt om å vise vognkortet sitt. Den eneste bilmodellen som ikke trenger å svinge inn har bokstavene E-L på skiltet. 

 

Dårlig luftkvalitet 

Bakgrunnen til forbudet er den dårlige luftkvaliteten i Oslo. På nettsiden Luftkvalitet.no publiseres daglig målinger av luftkvaliteten fra målerstasjonene rundt om i Norge. Nettsiden er utviklet og driftes av Norsk Institutt for Luftforskning (NILUpå vegne av Miljødirektoratet og Statens vegvesen. Blant annet kan en finne et kart over hele landet, der målingsstasjonene er merket med farger ut i fra den gjeldende luftkvaliteten som har blitt målt.  

– Dette er første gangen denne vinteren det er ventet så høyt nivå av nitrogendioksid at denne type tiltak av dieselforbud har blitt vurdert, sier Åsne Løseth hos Bymiljøetaten. Liknende mengder ble også målt noen dager i januar i fjor, men da ble det ikke iverksatt slike tiltak som kommer til å brukes nå.


Flere bilister ble stoppet under kontroll i forbindelse med dieselforbud i Oslo. FOTO: Hanne Marie Lenth Solbø

 

Unntak finnes 

Dieselforbudet gjelder fra kl. 06 helt til kl. 22 tirsdag, og på Oslo kommune sin nettside finnes informasjon om hvilken kjøretøy som får og ikke får lov til å kjøre.  

– Det er politiet og Statens vegvesen som har myndighet til å kontrollere kjøretøy. Informasjon om hvilke dieselkjøretøy som har fritak for kjøreforbudet på tirsdag, finnes på Oslo kommune sin nettside, sier Åsne Løseth hos Bymiljøetaten. Generelt så er det næringstrafikk som må dokumentere kjørebehovet sitt. 


Pressekontakt i Oslo Kommune Bymiljøetat, Monica Thorud Olsen, fikk svare på mange spørsmål denne morgenen. FOTO: Alice Nordquist

 

Her kan du høre hvilke tanker og forventninger noen dieselbilkjørere hadde mandagen før forbudet ble innført.