Mange eldre trenger hjelp med å lære seg å bruke den nye teknologien. FOTO: Alice Nordquist

Tvinges ut på nett

I desember 2016 begynte NAV å kun sende ut utbetalingsmeldinger på nett. Den nye formen for kommunikasjon rammer blant annet pensjonistene.
Onsdag, 18 januar, 2017 - 16:11

Det er stille på biblioteket på Majorstuen. I borterste ende av lokalet ligger et lite grupperom, med varme oransjegule vegger, og lyden fra samtalene kan høres gjennom døren som står på gløtt.

Det er Seniornett som skal holde et kurs i dag for pensjonister som trenger hjelp til å bruke laptop, nettbrett og mobil. 

Tvunget til forandring

Desember 2016 var første måned NAV begynte å sende ut utbetalingsmeldinger til både pensjonister og uføre kun på nett, skrev VG i november 2016. Kommunikasjonssjef i Seniorsaken stilte seg mot dette, og mente at det rammet alle som ikke er på nett – blant annet de eldste i samfunnet. 

Opplevelsen av å bli “dyttet inn på nett” er noe som Bodil Brøgger i Seniornett kjenner igjen.  

-Vi opplever at folk som ikke har ønsket å gå på nett nå må lære seg det. Interessen er ikke der, men de er tvunget til å prøve, forklarer Brøgger, som er lærer på kurset i dag.  

Mye nytt

Fem-seks personer sitter allerede på plass i laminatstolene, men innen kort har det økt til 15 deltakere. Alle stolene i rommet er allerede opptatt, og ekstra stoler i plast og stoff blir hentet for de ekstra deltakerne.

—Jeg sliter veldig med å komme meg inn på internett, og dersom jeg ikke kan komme meg på internett, ja, da kommer jeg ikke noe sted, forklarer en av deltakerne frustrert. 

Hun forklarer at det vanskelige er å vite om routeren virker eller ikke.  


Mange tar aktivt notater under kurset. FOTO: Alice Nordquist

—Er den fra Get? 

—Nei 

—Online? 

—Nei, det er fra det vanlige vi bruker… 

—Telenor? 

—Ja! Ja, riktig. 

Første utfordringen ligger i å logge seg på nett, også her i dag. Etter ti-femten minutter ber læren Tore Brevik de ansatte på biblioteket om hjelp. 

Når vi kommet forbi første terskelen med å koble seg til nettet, kan kurset begynne. Tore Brevik går gjennom begreper som, PC, Mac, Bluetooth, App og Powerbank. Han forklarer fordelene ved å bruke høretelefoner, og betrygger deltakene med at det vil gå bra å bruke både PC og Mac selv om de er forskjellige.  

—Man kan sammeligne det med forskjellige bilmodeller, Saab, Volvo, Volkswagen, og når en først skjønner hvordan man kjører, klarer man å kjøre alle forskjellige biler, sier Brevik beroligende. 

Deltakerne sitter og gjør notater på papir underveis i kurset. De hjelper hverandre med forskjellige problemer og deler litt erfaringer.

—Hvordan får jeg satt denne på? Spør Knut og gir fra seg nettbrettet sitt.

Komme seg ut på nett

Seniornett begynnte som et prosjekt som Telenor dro i gang, med mål om å få eldre ut på nett.

—På den tiden var det mindre enn én prosent av den eldre befolkningen som benyttet seg av internett. Siden det har antallet gått opp, og nå har vi mellom åtte og ni tusen medlemmer, sier Bodil Brøgger.

Den nye utviklingen har gått fort, og det finnes ikke ordentlig opplæringstilbud for eldre som sliter med å henge med i den digitale virkeligheten.


Irene Olrich lytter konsentrert mens kurset forløper. FOTO: Alice Nordquist

—Jeg kan klare å bruke Macen min når alt er i orden, men sånn som nå trenger jeg hjelp, forklarer Irene Olich (79) og sikter til problemet de nettopp hadde med å koble seg opp på nettet.

Orlich er en av de som er vant til å bruke PC fra før, og da hun i tillegg er fra Tyskland, med familie og venner både i hjemlandet og i USA, er hun også kjent med både WhatsApp og Facebook.

—Men jeg syns det er litt masete å måtte være så aktiv og gi bekreftelse når folk legger ut ting hver eneste dag, ler Orlich.

Til tross for litt kjenskap til teknikken opplever mange eldre et enormt press fra det offentlige om å komme seg på nett.

—De vil at vi skal gå ut på internett for å finne informasjon, få posten vår, bruke skjemaer på nett og så videre, forklarer Bodil Brøgger.

Seniornett skal gi pensjonistene et trygt miljø for læring, der de får forståelse for utfordringene de opplever med den moderne teknologien.

—Det sosiale er også en stor del i det hele. Hos oss kan medlemmene møte likesinnede og føle seg trygge, sier Brøgger.


Bodil Brøgger syns det er hyggelig å være en del i Seniornett. FOTO: Alice Nordquist