Problemer: DNB har hatt store problemer med innloggingsfasen i nettbanken. FOTO: William Bugge

Fem dager med datatrøbbel

Siden natt til torsdag har kundene til DNB hatt store problemer med å logge inn i nettbanken. Dette betyr at de fleste kundene ikke har tilgang til kontoen sin, og har måttet utsette å betale regningene sine.
Mandag, 20 mars, 2017 - 15:16

DNB har i de siste dagene slitt med en datafeil som gjør at kundene ikke får logget inn i banken. På torsdag ettermiddag meldte DNB at tjenestene deres fungerte igjen, men allerede samme kveld var problemene tilbake.

Vipps også nede

Betalingsplattformen Vipps har også vært nede, noe som betyr at mange måtte ty til kontanter for å betale på bussen eller trikken.

– Det er ikke det samme problemet som vi hadde før helgen, men vi kan ikke utelukke at det kan skyldes en følgefeil etter rettingen, forklarer kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø.


Driftsstatus: Kunder hos DNB har blitt møtt med denne meldingen de siste dagene. FOTO: skjermdump / dnb.no

Har funnet feilen

Dalsbø forklarer at problemene er knyttet til innlogginsfasen til BankID-systemet.

– Det skyldes et databaseproblem, og vi har nå lokalisert feilen. Det er vanskelig å anslå hvor lag tid det vil ta å fikse, men vi håper jo å være oppe i løpet av dagen.

For ekstra desperate kunder som ønsker å betale regninger før betalingsfristen går ut, kan de forsøke å logge inn et par ganger til.

– Hvis man prøver flere ganger kan man kanskje klare å logge inn, men vi anbefaler våre kunder å logge inn på et senere tidspunkt, sier Dalsbø.