Ny app lar fremmede sende pakker for hverandre
Den nye appen FriendSend skal gjøre det enklere og billigere å sende pakker. Seksjonsleder i tollvesenet på Oslo Lufthavn er skeptisk til tilbudet.
Appen FriendSend ble startet i 2015 og er nylig lansert i USA. Brukerplattformen gjør det mulig å sende eller frakte pakker for fremmede. Foreløpig er appen kun tilgjengelig for innenlands bruk i USA, men målet er å nå globalt. Mens gründeren mener appen løser et problem, er Tollvesenet og norske reisende skeptiske til sikkerheten bak tjenesten.
Tosidig markedsplass
Grunnleggeren av FriendSend, Claes Nilsson, så behovet for tjenesten da han reiste mye frem og tilbake til USA. Folk spurte stadig om han kunne ta med forskjellige ting. Ettersom mange reisende ofte har kapasitet i biler, kofferter og liknende mente Nilsson dette var sløseri med ressurser. Dermed oppstod ideen om FriendSend.
Fem gründere med erfaring fra oppstartsfirmaer står bak den ferske tjenesten FriendSend. Administrerende direktør, finlandssvenske Matias Sandås (40), sier appen løser et ressursproblem.
– Vår ambisjon er å bygge et forum der det skal være enkelt å sende og frakte pakker for hverandre, sier Sandås til Journalen.
Han tror ikke tjenesten vil kunne erstatte de eksisterende transportaktørene da de frakter store kvantum, mens FriendSend kun er for enkeltpakker. Han poengterer at de store aktørene, som DHL og FedEx, vil kunne samarbeide med appen og få fylt opp ubrukt plass.
– Vi har et marked der de store aktørene kjører med halvfull eller ubrukt kapasitet. I gjennomsnitt er 25-30 prosent av frakterommet tomt, så vi ser en potensiell stor etterspørsel blant dem. FriendSend skal fungere for både profesjonelle og private aktører, sier Sandås.
Appen er ikke tilgjengelig i Norge.
Tollvesenet skeptisk
Tor Fredriksen, seksjonssjef for tollvesenet på Gardemoen kjenner ikke til FriendSend og ønsker ikke å uttale seg om nettopp dette produktet. Han sier at det er personen som bringer pakken som har det hele og fulle ansvaret for innholdet.
– Det er jo en risiko, og den som tar med noe kan ende som ufrivillig smugler. Det er den personen som bringer varen over grensen som i utgangspunktet står ansvarlig for innholdet. For eksempel er det visse medikamenter som kan være tillatt i noen land, men som ikke er lovlig i Norge. Om man tar med noe slik kan man bli tatt for smugling, og kan måtte stå ansvarlig for dette, sier Fredriksen.
Norske reisende i tvil
Journalen spurte reisende på Oslo Lufthavn om de ville fraktet en pakke for en fremmed. Tilbakemeldingene var blandet, og mange var skeptiske til sikkerheten rundt frakting av ukjente pakker.
– Nei, det er vanskelig å stole på folk og vi har sett fler dokumentarer om folk som påstår de har sendt pakker for andre og blitt tatt med narkotika, så jeg hadde aldri gjort det, sier Liv Hafsås til Journalen.
Andre var derimot mer åpne for tjenesten. Steivor Tangen sier det bør legges til rette for delingsøkonomien.
– Forbrukeren vil ha delingsøkonomi. Nå kan du dele bolig og du kan dele bil. Jeg tror det er utrolig viktig å ikke jobbe i mot det, men heller finner en god måte å implementere det på. Sånn at de som jobber tradisjonelt, for eksempel i hotellnæringen, og de som driver AirBnb jobber på samme vilkår. Kunden vil ha det og da må vi legge til rette for det, sier Tangen.
Også Tangen understreker viktigheten av sikkerhet.
– Du som reiser er jo ansvarlig for det du har i kofferten din, så der må det jo være et system så man ikke går på en blemme. Du må definitivt stole på de som sender noe med deg, sier Steivor Tangen til Journalen.
– Om Uber har klart å oppnå den trygghetsfølelsen, kan vi det og
FriendSend fokuserer først og fremst på det amerikanske markedet, og sier de har jobbet mye med de juridiske rettighetene.
– Ettersom det er et amerikansk selskap må man ha alle de juridiske bitene på plass. Det finnes ingen snarveier, så dette satset vi på i de innledende fasene, sier Sandås.
For å bli transportør må du gjenom en standard bakgrunnsjekk lik den Uber gjennomfører på sine sjåfører.
– Vi er ikke ansvarlige for selve sendingen, men det er en stor forskjell på å transportere pakker og det å transportere mennesker. Om Uber har klart å oppnå den trygghetsfølelsen hos kundene, så kan vi det og, sier Matias Sandås om sikkerheten til appen.
Sandås ønsker ikke å kommentere hvor mange som bruker appen.
Transportbransjen i endring
Sandås tror det er mye som ikke sendes i dag fordi det ikke finnes tilgjengelige alternativer. Det blir ofte for dyrt eller for vanskelig.
– Transportbransjen består av tung infrastruktur med logistikk som gjør den langsom. I en tradisjonell hjemleveranse prøver de ofte å levere pakken på dagtid uten å kommunisere med kunden når de kommer. Det er helt uforståelig at det fortsatt er slik i dag, sier Sandås.
Sandås mener transportbransjen kommer til å få en dramatisk forandring om fem til ti år og sier det er interesset å se hva som skjer med delingsøkonomi.
– I dag har verdens største overnattingsaktør ingen hotell eller leiligheter selv. En av verdens største medieselskaper, Facebook, skaper ikke redaksjonelt innhold, en av verdens største retailer, Ali Baba, har ikke noe lager og verdens største taxiselskap, Uber, har ingen taxibiler. Det er interessant å se de fenomenene som oppstår i kjølvannet av delingsøkonomien. At man utnytter det som allerede er produsert, jeg har en bil og kan kjøre for noen som har et behov, forteller Sandås.
Se hva reisende på Oslo Lufthavn mener om å sende pakker for fremmede øverst i saken.