Alle kostymene er Svanhild er sydd for hånd. F.h Sara Fellman, Hanne Dieserud, Kirsti Sørlie Hansen og Filip Amundsen Stav. Foto: Stine Sørensen

Fremfører uferdig Ibsen for andre gang

Grusomhetens Teater i Norge den eneste i verden som har satt opp forestillingen Svanhild.
Onsdag, 18 oktober, 2017 - 11:34

I 2014 oppførte Grusomhetens Teater Svanhild for første gang. Stykket består kun av første akt siden Ibsen aldri fullførte verket han begynte på i 1860. Teatersjef og regissør Lars Øyno tror at dette er en av grunnene til at ingen andre har satt opp stykket før. Likevel mener han at temaet er like aktuelt i dag som andre av Ibsens stykker.

Svanhild tar opp nødvendig kritikk mot samfunnet. Budskapet oppfordrer til opprør og evnen til å stå for egne meninger, noe som spesielt er viktig i dag hvor mange ikke tør å skille seg ut fra mengden, forteller Øyno. 

Internasjonal oppmerksomhet

Samme år som Svanhild ble satt opp for første gang ble den premiert med Osloprisen i klassen Årets Scenekunst. Etter urpremieren har stykket vært på turne i verden. Stykket fikk god mottakelse i Tokyo hvor de spilte høsten 2016. Det var etter denne suksessen Øyno besluttet å ta med forestillingen tilbake til Norge for en ny spilleperiode.


Skuespillerne spiser lunsj, mens plakater fra tidligere produksjoner pryder veggen bak. F.h Kirsti Sørlie Hansen, Sara Fellman og Filip Amundsen Stav. FOTO: Stine Sørensen

Fysisk teater

Grusomhetens teater er kjent for å bruke visjonen til dramatiker Antonin Artaud, som i stor grad bygger på det fysiske uttrykket over tekst. I Svanhild har Øyno kombinert den fysiske spillestilen med det tunge manuset til Ibsen.

– I Ibsen er teksten det viktigste, og alt må med for å få budskapet frem. Samtidig bryter vi med det tradisjonelle ved å ikke spille realistisk. Jeg ønsker å vise at Ibsen også kan brukes like godt i andre former enn det som er vanlig, sier Øyno.


Regissør og teatersjef Lars Øyno setter opp Svanhild på nytt grunnet aktualiteten i stykket. FOTO: Stine Sørensen