Malin Nesvoll Vangsnes oppfordrer følgerne sine på Snapchat til å bidra til TV-aksjonen. FOTO: Guro Gulstuen Nordhagen

Innsamling på sosiale medier

I forbindelse med TV-aksjonen har UNICEF brukt sosiale medier og digitale betalingsmetoder for å nå ut til folk. Dette vil utvikle seg, mener ekspert.
Torsdag, 19 oktober, 2017 - 09:13

I fjor samlet youtuber Malin Nesvoll Vangsnes inn 101.220 kroner ved å selge en tånegl og legge ut videoer på Snapchat. Der oppfordret hun seerne om å sette inn et par kroner hver. I år gjør hun det samme, med håp om å samle inn enda mer. 

”Det er igjen på tide å vise hva squaden er lagd av: Kjærlighet!” skriver Vangsnes på innsamlingssiden, der man kan betale via VIPPS. Onsdag ettermiddag har hun klart å få inn nesten 90.000 kroner, bare to dager etter at aksjonen startet.


UNICEF reklamerer på flere plattformer. FOTO: Guro Gulstuen Nordhagen

Alt hjelper

Gjennom Snapchat, Instagram og Youtube oppfordrer Vangnes folk til å bidra med det man kan. Hun har også vært med UNICEF til Libanon der hun møtte barn, og viser hva årets TV-aksjon går til. Videoen ligger på hennes Youtube-kanal, og er avspilt nesten 11.000 ganger. 

- Vi tror at den måten hun engasjerer seg på bidrar til at barn og unge får en større forståelse av det som skjer i andre deler av verden. At man faktisk kan gi bare 10-20 kroner, og at man får bevisstgjort en helt ny generasjon, noe vi synes er kjempefint, sier kommunikasjonsrådgiver i UNICEF Norge, Gro Rognmo. 

TV-aksjonen 2017 går til UNICEFs arbeid for å gi utdanning til barn rammet av krig og konflikt.

Vil nå ungdommen

- Bruken av sosiale medier blir viktigere og viktigere, og stadig flere engasjerer seg på facebooksiden vår. For oss er det veldig viktig å nå ut til barn, vi jobber jo med barn. Da må vi være der de unge er, som er på sosiale medier. Derfor er det kjempegøy å ha Malin med på laget, forteller Rognmo.

Videre sier hun at den aldersgruppen Vangsnes når ut til kanskje ikke ville bidratt i utgangspunktet, og at om mange nok bidrar med litt, blir det mye til sammen. 

Journalen har prøvd å komme i kontakt med Malin Nesvoll Vangsnes på alle sosiale medier, uten hell. 


Kommunikasjonsrådgiver i UNICEF Norge, Gro Rognmo, er positiv til bruk av sosiale medier i innsamlingsaksjonen. FOTO: Guro Gulstuen Nordhagen

Bare begynnelsen

Rektor ved Høyskolen Kristiania og ekspert på forbrukeradferd, Trond Blindheim, uttalte seg tidligere denne uka til TV2 om bruk av sosiale medier og betaling via VIPPS. 

– Jeg tror bare vi har sett begynnelsen. Dette kommer til å bli mye villere etter hvert som folk oppdager at dette mediet er helt fortreffelig når det gjelder innsamling til humanitære organisasjoner og private, sier han til TV2.

Han fremhever smarttelefonen som betalingsmiddel, markedsplass og distribusjonsledd – lett tilgjengelig i lomma.

– En slik kombinasjon gjør at du aldri er mer enn et tastetrykk unna en betalingsterminal og du kan vippse over penger til hvem det måtte være. Derfor kommer impulsfaktoren mye sterkere inn i bildet, slik at pengene sitter atskillig løsere hos folk i dag enn da du måtte ut på gata for å finne ei bøsse å stikke seddelen ned i, sier Blindheim til TV2.