Mathias Eick har savnet å være på Tidal

Jazz-musikeren jublet da musikken hans ble tilgjengelig på strømmetjenestene. Bransjen håper det kan bidra til at folk også vil kjøpe musikken på fysisk format.

Ideo laoreet occuro roto tamen utinam venio vicis.

 

Den anerkjente jazztrompetisten Mathias Eick har savnet å kunne strømme musikken sin digitalt. Da ECM, plateselskapet hans, nylig offentliggjorde at katalogen deres ville bli tilgjengelig for strømmetjenestene, kunne han slippe jubelen løs.

– Jeg ble faktisk utrolig glad. Katalogen min har vært på Youtube, men med elendig lydkvalitet. Det å få samlet musikken min, med god lyd og riktig informasjon om utgivelsene, er veldig mye bedre, sier han.

Drømte om strømmetjenester

Eick har et godt forhold til strømming. Som liten var han prisgitt foreldrenes og søskenes platesamling. Der syns han det var mye bra, men utvalget var begrenset.

– Jeg brukte å drømme om en slik strømmetjeneste hvor alt var tilgjengelig, forteller han. Eick tror han har større sjans til nå ut til flere folk nå som musikken hans kan strømmes.

– Det er et veldig demokratisk og flott system, dette, hvor folk har muligheten til å oppdage den musikken de selv ønsker, sier han.

Kan være økonomisk utfordrende

Eick har forståelse for at strømming utfordrer plateselskapene økonomisk, men håper at folk kan omfavne både dét og det fysiske formatet.

Det gjør også Bodil Niska, jazzmusiker og innehaver av spesialforretningen Bare Jazz. Hun syns i utgangspunktet det var veldig trist at ECM-katalogen ble gjort tilgjengelig på strømmetjenestene, men prøver samtidig å se mulighetene.

– Jeg håper det kan være med på å bidra til at folk kjøper det fysiske produktet også, sier Niska.

Klassekampens jazzanmelder Chris Monsen syns også det er synd at ECM ga etter for presset.

– At de stod utenfor strømmingen, var med på å bidra til at artistene fikk en mer rettferdig betaling for musikken sin. Men, man kommer neppe unna de store strømmeplattformene lenger. Det er der publikum befinner seg nå, og det er vel bedre at musikken når ut til publikum i det hele tatt, mener han.

Frykt for dårlig lydkvalitet

Monsen tror også at frykt for dårlig lydkvalitet nok har vært en grunn til at ECM har holdt seg utenfor strømmetjenestene så lenge. Det er Mathias Eick enig i, og sier at den uttalte hovedårsaken fra selskapets side har vært lydkvaliteten.

Global Music Manager hos Tidal, Bjørn Hammershaug, sier at ECM skal være i de beste hender.

– Vi tilbyr hi-fi lydkvalitet som skal være bedre enn flere av våre konkurrenter. I tillegg har vi såkalte masterutgivelser, hvor mange av ECM-titlene kommer, sier han.

Tidal planlegger å jobbe langsiktig med ECM

Hammershaug sier at Tidal er glad for at ECM endelig er å finne på strømming. De kommer til å jobbe langsiktig og redaksjonelt sammen med selskapet.

– Det kan bety at vi lager varierte spillelister av sentrale låter eller lager fyldige presentasjoner av spesielt viktige album. Det kan også være gjennom gjestelister fra relevante artister og folk som kan mer om ECM enn det vi strengt tatt gjør.

Tord Krogtoft, daglig leder for Øyafestivalen og jazzentusiast, tror også at en redaksjonell tilnærming er veien å gå for at ECM skal lykkes på strømmetjenestene.

– Det må kurateres (sic), det må gjøres en jobb med albumlister og det må legges redaksjonelt til rette, sier han.

Krogtoft syns det er flott at ECM nå er på strømmetjenestene og at dét muligens vil gjøre selskapet mer aktuelt og relevant. Selv vil han nok likevel helst høre favorittene på fysisk format, på platespilleren.

– Jeg håper jo man helst vil høre musikken på bra anlegg, avslutter han.