#GivingTuesday vil engasjere folk til å støtte hjertesakene sine. Foto: givingtuesday.org

#GivingTuesday for første gang i Norge

I morgen skal nordmenn for første gang feire dagen som handler om å gi. 63 unge innholdsskapere på sosiale medier og elleve organisasjoner har gått sammen for innsamlingsaksjon.
Mandag, 27 november, 2017 - 16:18

De tre siste ukene har flere “influencere” rettet fokus på elleve gode saker med mer enn 100 videoer på sine kanaler på Instagram og Facebook. I morgen er den store dagen, og YouTuberne steller istand maratonsending på sosiale medier. 

– Det handler om å gi, og det handler om at ikke alt skal dreie seg om shopping og gode tilbud. I USA var #GivingTuesday opprinnelig en motreaksjon mot Black Friday. I Norge ser vi på #GivingTuesday som en flott start på givermåneden desember, forteller Kim Køste, Community Manager i Nordic Screens og YouTuber, til Journalen.

Viser hva den yngre generasjonen står for

Disse organisasjonene er med:

- Barnekreftforeningen.
- Kreftforeningen.
- NMS.
- Foreningen for hjertesyke barn.
- Kirkens Nødhjelp.
- Nasjonalforeningen for folkehelsen.
- Redningsselskapet.
- Regnskogfondet.
- Sykehusklovnene.
- Redd Barna.
- Mental Helse.

Kilde: #GivingTuesday Norge

Køste forteller at et bredt lag av YouTubere og “influencere” har gått sammen med Norges Innsamlingsråd om å lage en aksjon av de unge, med de unge, rettet mot de unge.

– YouTuberne vil gjerne vise hva den yngre generasjonen står for. Vi er ikke så egosentriske som mange vil ha det til. #GivingTuesday i Norge handler om at ungdom drar i gang en ny og stor aksjon med mange gode formål, sier Køste.

Initiativet til #GivingTuesday i Norge kommer fra Norges Innsamlingsråd, en paraplyorganisasjon med over 70 humanitære organisasjoner, der elleve av disse er med på prosjektet.

– Norges Innsamlingsråd samarbeider med Nordic Screens, et medieselskap som spesialiserer seg på gruppene under 30 år, og Puzzel, som spesialiserer seg på tekniske innsamlingsløsninger, forteller Køste.

Vil gi #GivingTuesday fotfeste i Norge

Foreningen for hjertesyke barn er en av de elleve organisasjonene som er med på #GivingTuesday. 

– Vi er med fordi vi synes det er spennende å få være med på noe nytt, og fordi vi tenker det vil være bra om dette konseptet skulle få fotfeste i det norske markedet, forteller Bård Berger, markedsrådgiver i Foreningen for hjertesyke barn, til Journalen.

Berger forteller at pengene som samles inn vil komme mange viktige saker til gode.

– Pengene vil bli brukt på det medlemmene i vår organisasjon er opptatt av, og i henhold til vårt formål; forskning på hjertefeil hos barn, innhenting og kvalitetssikring av informasjon om hjertefeil, samt å opprettholde et godt tilbud om nettverk av foreldre i samme situasjon, sier Berger.

Ønsker å gjøre unge bevisst

Anne Berggraf, kommunikasjonsansvarlig i Sykehusklovnene, mener promoteringen av #GivingTuesday er en fin måte å nå ut til ungdom og til de som vanligvis ikke er på samme kanal som dem selv. 

– Vi synes det er både bra og viktig at unge mennesker blir bevisste og får et kjennskap til det veldedige organisasjoner jobber med, forteller Berggraf til Journalen.

Pengene Sykehusklovnene samler inn gjennom innsamlingsaksjonen vil gå til å få sykehusklovner på flere norske sykehus enn det er i dag.

– Vi har et mål om at vi skal være på alle norske sykehus der det er barneposter innen 2024, sier Berggraf.

Eksistert siden 2012

#GivingTuesday ble grunnlagt av New Yorks 92. Street Y i samarbeid med FN i 2012. Sammen med et team av influencere og grunnleggere, lanserte de en global bevegelse som har engasjert tusenvis av organisasjoner over hele verden.

Dagen ble grunnlagt for å knytte sammen ulike mennesker, lokalsamfunn og organisasjoner over hele verden for et felles formål: å feire og å oppmuntre til å gi.

“#GivingTuesday utnytter potensialet til sosiale medier og generøsiteten til mennesker rundt om i verden for å skape en forandring i deres lokalsamfunn; Det gir en plattform for å oppmuntre til donasjon av tid, ressurser og talenter for å møte lokale utfordringer.”

“Det samler også den kollektive kraften til en unik blanding av samarbeidspartnere, samfunnsorganisasjoner, bedrifter, familier og enkeltpersoner - for å oppmuntre og forsterke små gode gjerninger”, skriver #GivingTuesday på nettsiden sin.