En elev på norskkurset på LIN øver på preposisjoner ved hjelp av legoklosser.

Lærer norsk med legoklosser

På Furuset lærer kursdeltakerne norsk gjennom lek og spill.
Onsdag, 29 november, 2017 - 13:24

–Vi lærer å bruke språket i praksis, og har det ofte gøy i timene, sier Alina Skidtsenko som deltar på norskkurset til LIN (Likestilling, Inkludering og Nettverk).

Under norsktimen setter kursdeltakerne legoklosser over, ved siden av og under hverandre for å lære seg preposisjoner. 


Alina Skidtsenko syns kurset er motiverende. Foto: Bibi Fatima Musavi

Donnah Obera deltar også på LINs norskkurs. Hun mener at spill og lek i timene gjør at hun lærer seg norsk bedre.

– Jeg blir bedre i norsk ved å kommunisere gjennom lek og spill. Også er det jo gøy, sier Obera.


 –Aktivitetene som gjøres i timene bygger selvtillit og gjør at vi blir kjent med andre i klassen, sier norskkursdeltaker Donnah Obera. Foto: Bibi Fatima Musavi.

På LIN kan innvandrere få hjelp til å bli en del av det norske samfunnet ved hjelp av norskkurs, datakurs, og andre programmer.

– Organisasjonen har som formål å hjelpe å integrere innvandrere i samfunnet ved hjelp av opplæring i norsk, og andre prosjekter. Vi ønsker at våre deltakre skal føle seg som fullverdige og integrerte medlemer av samfunnet, sier administrativ leder i LIN, Svein Haugan.

Haugan legger til at deltakerne ved norskkurset har en gjennomføringsgrad på 83 prosent.

– Det vil si at 83 prosent av elevene som starter på norskkurset, gjennomfører. Dette kan være på grunn av de gode læringsmetodene som er brukt på norskkurset, sier Haugan.


Administriv leder i LIN, Svein Haugan. Foto: Bibi Fatima Musavi

Rabia Musavi er også lærer på LIN, og hun mener at det er flere grunner til at de bruker aktiviteter som spill og leker i norsktimene. 

– Vi bruker ulike typer opplæringsmetoder, slik som spill og leker, for å motivere elevene. Folk lærer på forskjellige måter, og derfor bruker vi ulike læringsstrategier, sier hun. 

Emneord: