ÅPEN SYSTUE: May Linnerud, Gry Lihus og Elise Allum jobber alle tre som skreddere på systua til Oslobunaden. Foto: Helena Cecilie Andersen
70-års jubileum

Oslobunaden fyller 70 år

Butikken markerte jubileet i hele uke 44.
Mandag, 6 november, 2017 - 15:30

Det er 70 år siden Oslobunaden ble lansert for første gang, og Oslobunaden Systue feiret dette ved å invitere kunder inn i butikken. De serverte kaffe og kake, og holdt butikkens egen systue åpen. Journalen tok turen innom. 

Daglig Leder Gry Helen Eriksen er opptatt av å nå ut med budskapet om at Oslobunaden fyller år. Hun forteller at de har fått mye positiv respons. 

- Veldig mange reagerer på at den er hele 70 år, og da er det viktig for oss å markere dette. Vi valgte derfor å ha en uke der det er fokus på at ting skjer i butikken vår, sier hun.

Hun forteller også at bunaden har sett lik ut i alle år, bortsett fra noen små forandringer. Eriksen forklarer at dagens Oslobunad er klarere i fargen, og at den tidligere har hatt mer gråtoner i seg. Inspirasjonen til mønsteret er hentet fra Oslomarka.


STOLT AV BUNADEN: Daglig leder Gry Helen Eriksen mener at det er viktig å gjøre en ekstra innsats for å markere 70-års jubileet. FOTO: Helena Cecilie Andersen

Bunadfeber

Eriksen merker at salget av bunader har økt de siste årene.

- Veldig mange vil ha bunad, og mitt inntrykk er at det er en økende trend, sier hun.

I 2013 ble bunaden også lansert i mørkeblå. Eriksen tror at dette er en grunn til at den har blitt enda mer populær. På den andre siden forteller skredder Elise Allum at hun tror den lyseblå bunaden vil dominere i fremtiden. Særlig blant de unge.  
 

Markedsføring i sosiale medier

I forbindelse med 70-års jubileet har butikken valgt å markedsføre seg gjennom sosiale medier. Eriksen tror ikke at like mange hadde fått med seg markeringen om det ikke hadde vært for de sosiale mediene.

- Jeg synes det er fint å være tilstede der hvor publikum er, avslutter Eriksen. 

Emneord: 
Tags: