Tekst og foto:
Journalist
Elin Reitan, forbrukerøkonom i Nordea, mener mange foreldre føler et økonomisk press i forbindelse med konfirmasjon.
– Mange foreldre føler de må forsyne barnet med både pengegave og antrekk i tillegg. Dersom barnet ønsker seg en bunad, blir dette fort en svært kostbar affære, sier hun.
Reitan mener mange foreldre er villige til å strekke seg langt for å ikke skuffe barnet sitt, og sier det er viktig å kommunisere.
– Snakk med barnet ditt om hvorfor dere ikke har mulighet til å forsyne barnet med en bunad. Barna forstår mye mer enn du gjerne tror, sier Reitan.
Forbrukerøkonomen mener mange foreldre burde velge én gave.
– Enten kan barnet få et kostbart antrekk, eller en pengegave og et rimelig antrekk, sier hun.
Karin Hansen, butikksjef ved Norske Bunader i Oslo, forteller at det kan være tøft å sitte med selgerrollen når man merker at kundene kjenner på et kjøpepress utenfra.
– Jeg føler med de foreldrene som ikke har råd til bunad. Det er vår jobb å selge, men det kan være tøft når man føler at man presser på, sier Hansen.
Elin Reitan mener det vil bli lettere for forhandlere å håndtere bunadspresset dersom de snakker sammen.
– Jeg tenker det kan være lurt at butikkene snakker sammen, og lager rutiner for hvordan de skal håndtere slike situasjoner. Det er veldig vanlig at butikkene har fokus på salg, generelt sett, men i slike situasjoner kan man ha egne prosesser som gjør at foreldre føler presset blir mindre, avslutter Reitan.
Nettavis og treningsplattform for studentene på journalistutdanninga ved OsloMet – storbyuniversitet ©2021
Vi jobber etter Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten. Se Tilgjengelighetserklæring her