Yrkessjåfører tar permisjon for å være sjåfør for russen

– Å kjøre russebuss er ikke noe man har rett til permisjon til, sier Unibuss.
Fredag, 8 juni, 2018 - 12:16

Mai er slutt, og russetiden er over for i år. I tre uker har avgangselever fra videregående skoler over hele landet feiret endt skolegang – ofte rullende i gatene i russebusser. Men fire ukers fest er ikke billig: en undersøkelse gjennomført av DnB viste at russen i 2016 planla å bruke i gjennomsnitt 20.000 kroner på russetiden sin. I følge Forbrukertilsynet bruker 1 av 4 russ 10.000 kroner på russefeiringen, mens 1 av 3 bruker i snitt 30.000 kroner på russebuss.

— Vi er 24 personer på bussen, og nå har vi vel kommet til 32.100 kroner per person, for russetiden. Budsjettet har økt ettersom det har dukket opp nye utgifter – det har kommet helt sykt mye i ettertid. I russetiden kan du ikke planlegge hva som skal skje, sier Marte Wiger, som er medlem av russebussen Time Out 2018. 

Aftenposten skrev i 2017 om hvordan forskjellene fordeler seg mellom øst og vest i Oslo. Studien viste at elever ved Oslo Handelsgymnasium – en Oslo-vest skole – oppga at de ville bruke 20.000 kroner, eller mer i russetiden, mye fordi de var med på russebusser. På Oslo Katedralskole derimot fantes det ingen elever, som var med på russebuss, og det var ikke sjeldent elevene oppga mellom 1000-5000 kroner i budsjett. Oslo Handelsgymnasium-elev, Marte Wiger, sier hvert av medlemmene på bussen, Time Out 2018, har brukt 32.000 kroner på russetiden. De forteller at 90.000 kroner har gått til betaling av bussjåføren. 


MILLIONINDUSTRI: Russeservice og Russedress, som blant annet leverer russekort og russebukser, har tjent gode penger på den årlige russefeiringen. Foto: Martine Forbord-Larsen

Møt tre av jentene fra Time Out 2018 fra Oslo Handelsgymnasium. De sier de er blant de mer økonomiske russebussene – til tross for et opprinnelig totalbudsjett på 720.000 kroner. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Millionindustri

Russetid er blitt god businness for russeaktørene, som hvert år er garantert en kundegruppe på mellom 40.000 og 50.000 avgangselever. Industrien er også preget av få aktører, som dominerer markedet. Russedress og Russeservice, som har vært på markedet siden henholdsvis 2003 og 1992, har opparbeidet seg status som de to ledende aktørene på markedet. De to selskapene hadde i 2016 en samlet inntekt på 132 millioner kroner – et resultat som har gjort firmaenes eier Ole Jørgen Smedsrud til millionær. I 2017 kunne han nemlig skilte med en formue på 136 millioner kroner. ROK (tidligere Russens organisasjonkomité) har også lang fartstid på russemarkedet. ROK, som blant annet arrangerer det årlige russetreffet på Tryvann, ble stiftet i 2008. I 2016 hadde selskapet en driftsinntekt på 28,5 millioner kroner. 

Det er ikke bare de offisielle russeleverandørene som kan tjene godt på russen. Journalen har kontaktet over 50 avgangselever fra 2017, for å se nærmere på hvilke summer sjåførene mottar.

— Vi brukte 100.000 kroner på sjåfør. Busser nå bruker mellom 90.000 og 150.000 kroner på sjåfører, som tillater å ta med flere personer enn bussen er registrert for. Sjåfører vil som oftest ta over 100.000 kroner, som en forsikring. Så om de blir tatt og mister lappen tjener de fortsatt en god del etter utgiftene, for å ta lappen på nytt, sier en 2017-russ, som ønsker å være anonym. 

14 russebusser ønsket å dele summen de brukte på sjåførene. Det gjennomsnittlige budsjettet for russebuss-sjåfør havnet på hele 86.571 kroner for 20 dagers rullende fest. Russen oppgir mellom 30.000 og 150.000 kroner, alt avhengig av sjåførens premisser, og hvordan russebussen kjenner sjåføren. Se hvordan budsjettene fordeler seg på Oslo og Akershus-russen i kartet under. 

Sandvika-russ: — Valgte å se på det som en pengegave

Store pengesummer til tross – russeindustrien byr også på store mørketall og svarte penger. En Sandvika-buss fra 2017 forteller Journalen at sjåføren deres ikke skattet av inntekten.  

Vegvesenet: Disse reglene må russebussjåførene følge

  • Må kjøre hensynsfullt, oppmerksomt, og forsiktig.
  • Må være edru og uthvilt.
  • Må sørge for at alle bruker bilbelte der dette er montert.
  • Har ikke lov å frakte flere passasjerer enn det som står i vognkortet.
  • Har plikt til å stoppe dersom du kommer først til et ulykkessted.
  • Må overholde kjøre- og hviletider for vegtransport i EØS.

Kilde: Vegvesenet

— Vi så på prisen som en gave, eller en takk for en tjeneste han gjorde for oss, og ikke en jobb, sier en russegruppe, som ønsker å være anonyme. 

Andre russ sier de ikke vet hva som skjer med pengebeløpet de gir fra seg. Marte Wiger fra Time Out 2018 sier flere forhold avgjør hvilken sjåfør bussen velger. Beløpet kan bli høyere om sjåføren er villig til å bryte Vegtrafikkloven. Vanlige brudd kan være å overstige antall lovlig passasjerer, eller kjøre- og hviletid. 

— Du kan ikke planlegge, det er så mye som kan skje. Bussjåføren vi egentlig skulle ha mistet lappen for å kjøre for fort i personbilen sin rett før russetiden. Det er også mange busser som har måttet stå på verksted lenge fordi de har blitt avskiltet, sier Wiger. 

— Vi vet ikke om sjåføren vår skattet av pengene, men mange tar det vel rett i lomma, sier Marthe Varner, medlem av Time Out 2018.

Transport-ansatte tar ut permisjon for å kjøre russebuss

Flere russesjåfører opplyser til Journalen at de til vanlig jobber som sjåfører for ulike transportfirmaer. Unibuss, selskapet som kjører på vegne av blant annet Ruter i Oslo, sier sjåførene ikke har lov til å ta på seg andre arbeidsforhold. 

— Det er et ganske strengt regelverk knyttet til hva som er permisjonsberettiget fravær. Å kjøre russebuss er ikke noe man har rett til permisjon til. Samtidig kan den enkelte ansatte selv velge hva de benytter sin fritid til hvis de tar ut ferie, det er ikke noe vi som arbeidsgiver har råderett over. I Unibuss tillater vi ikke doble arbeidsforhold. Det vil si at vi ikke gir de ansatte mulighet til å kjøre betalte oppdrag, for andre busselskaper når de ikke er på jobb hos oss, sier kommunikasjonssjef i Unibuss, Ina Helen Østby. 

På Facebook finnes det flere grupper der enkeltpersoner kan tilby seg å være sjåfør for russebusser – enten for en natt, eller hele russefeiringen. I løpet av 2018 oppførte to av medlemmene i Facebook-gruppen at de var ansatt hos Unibuss. 12 medlemmer av gruppen opplyser på sine Facebook-sider at de jobber for store selskaper som Unibuss, Nobina, Posten/Bring transport, Nettbuss og DSV. Flere medlemmer i Facebook-gruppen er også oppført som ansatt hos mindre transportselskaper. 

— I henhold til arbeidsreglementet skal arbeidstakeren holde sin leder orientert om forretningsvirksomhet, eller lønnet arbeid vedkommende har, eller ønsker å drive utenom selskapet, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten/Bring.

Tillater dere at sjåførene deres tar permisjon, for å arbeide andre steder? 

— Det er en avgjørelse som den enkelte leder håndterer i henhold til arbeidsreglementet. Det innebærer for eksempel at arbeidstakeren ikke kan påta seg arbeid som bringer arbeidstakeren i en lojalitetskonflikt til selskapet kan hemme, sinke arbeidet for selskapet, eller gjøre det nødvendig at de er fraværende i sin ordinære arbeidstid, sier Eckhoff.

Skatteetaten opplyser at kontroll av denne type virksomhet inngår som en del av Skatteetatens øvrige kontrollvirksomhet.  

— Vi har ikke gjennomført egne undersøkelser på russebusssjåfører som arbeider svart. Faktura vil kun være aktuelt hvis sjåføren er næringsdrivende. Russ som engasjerer en privatperson til å kjøre russebuss blir ansett som arbeidsgivere når russen betaler ut lønn, eller annen godtgjørelse. Den skattepliktige er selv ansvarlig for å oppgi arbeidsinntekten i sin skattemelding dersom inntekten ikke er rapportert inn av arbeidsgiveren, sier Tiril Rake Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Skatteetaten.

Russesjåfør: – Alle ber om å bryte reglene

Journalen har vært i kontakt med en kvinnelig bussjåfør som på en Facebook-gruppe har tilbudt seg å være sjåfør for 2018-russen. Hun oppgir på sin Facebook-side at hun til vanlig jobber som bussjåfør i Oslo sentrum for et større transportfirma. Til Journalen forteller hun at hun tar fri for å være russesjåfør i mai. Sjåføren forteller at russen ikke er fremmed for å betale høyere summer for såkalt “stapping” – altså at sjåføren tillater flere personer på bussen enn vognkortet tilsier. 


LEGGER UT ANBUD: Russ og sjåfører lager grupper på Facebook, for å tilby tjenester. Foto: Skjermdump fra Facebook

Den kvinnelige bussjåføren sier hun er opptatt av å følge Vegtrafikkloven. Prisene for å være sjåfør avhenger av størrelsen på bussen. Hun tjener mellom 3.000 og 4.000 kroner per dag, avhengig av om bussen er 12 meter, 15 meter eller leddbuss. For å kjøre en buss på 15 meter kan hun tjene 70.000 kroner på en 20 dagers lang russetid. 

— Per natt tar jeg 3.000 kroner for 12 meter, 3500 for 15 meter og 4.000 for leddbuss. Jeg kjører 100 prosent lovlig og slipper ikke inn flere personer enn det som er tillatt. Jeg drar ikke fra noe sted vi har stoppet uten at russen rydder etter seg. Blir det slossing ringer jeg politiet, og jeg tillater ingen narkotika på bussen, sier sjåføren, som ønsker å holde identiteten sin anonym, til Journalen. 

— Alle spør om “å stappe bussen”, og hvor mye jeg tar for å ta med flere personer enn det som er tillatt – svaret er null kroner, sier sjåføren. 

Politiet: — Hadde russetiden blitt introdusert i dag, hadde den aldri vært lovlig 

Russetradisjonen strekker seg tilbake til 1905. Fra 50- og 60-tallet vokste en stadig større gruppering blant russen frem, der russegrupper som kjøpte seg buss, eller bil ble mer og mer utbredt. I dag ser vi en tydelig kommersialisert russefeiring der de ulike russegruppene lager konseptnavn og betaler for egne russelåter. De aller høyeste summene går imidleritidig inn til russebussene – og spesielt russens sjåfører.

— Vi vet at russebussjåførene får godt betalt, og de kan i tillegg få en bonus på opptil 200.000 kroner i tilfelle de mister førerkortet. Dette er for mange av sjåførene helt ok, du mister førerkortet i tre, kanskje fire måneder, mot 200.000 kroner svart, sier politioverbetjent og leder for Politifaglig stab, enhet øst i Oslo politidistrikt, Tor-Håkon Fegri til Journalen.


400 REGISTRERINGER PÅ RUSS: Politioverbetjent Tor-Håkon Fegri sier russetiden er et stort fokusområde hvert år, 8. mai 2018 hadde de 400 registreringer i operasjonsloggen – mest omhandlende støy. Foto: Martine Forbord-Larsen

Han forteller at russetiden kan være uoversiktlig for Politiet. 

— Russen er et stort fokusområde for oss hvert år. Allerede 8.mai hadde vi 400 registreringer i operasjonsloggen på russ, disse omhandlet mest støy. Vi har også hatt et tilfelle der bussjåføren har kjørt bussen til Biltilsynet med promille. Det er veldig forskjellig kompentanse hos hver enkelt politimann. Noen er gode på store biler, og sjekker da fartsskriver, og dokumenter. Mens andre er ikke så gode på det, så de sjekker kanskje førerkort og vognkort, forteller politioverbetjenten.

— Mange av bussene er godkjente uten belte, det er derfor de gamle bussene er så populære. De betaler flere hundre tusen kroner for en buss, som ikke er verdt ti tusen kroner engang. Noen sjåfører er veldig ryddige, og tillater ikke flere i bussen enn antallet registrerte passasjerer i vognkortet, og holder hviletidsbestemmelsene. Dette gjelder dessverre ikke alle.