Arkivbilde fra Det Norske Misjonsselskap (NMS) sin Giving Tuesday-reise til Thailand i fjor.
Giving Tuesday

– Gi på din måte

I dag er det Giving Tuesday 2018. I år er 13 norske organisasjoner med.
Tirsdag, 27 november, 2018 - 13:28

Giving Tuesday

  • Internasjonal bevegelse med hovedsete i New York, som inspirerer til global dugnad.
  • Startet i 2012 som en naturlig følge av thanksgiving  og store «shopping-eventer» som Black Friday og Cyber Monday.
  • Ble igangsatt for første gang i Norge i fjor, etter initiativ fra Youtube-nettverket Nordic Screens, innsamlingsteknologi-selskapet Puzzel og Norges Innsamlingsråd. 
  • Arrangeres i år for andre gang i Norge, og syvende gang internasjonalt 
  • Norges Innsamlingsråd er nasjonal koordinator for Giving Tuesday. 

– Da vi først hørte om konseptet, tenkte vi at dette var noe vi hadde lyst til å være med på. Det er en dag hvor hele verden potensielt kan sette fokus på det å gi, forteller Charlotte Arnø Storebakken, prosjektleder og fagansvarlig i Norges innsamlingsråd. 


Charlotte Arnø Storebakken, fagansvarlig og prosjektleder i Norges Innsamlingsråd

Videre forteller hun at de ønsket å finne ut hvordan de kunne nå frem til de unge med alt det viktige arbeidet organisasjonene deres gjør, og at det var slik de fikk høre om Giving Tuesday. 

– Hvem som helst kan delta. Dette er ikke noe vi eier, det er egentlig ingen som eier Giving Tuesday, verken i Norge eller USA. Alle skal kunne gjøre det på sin måte.

Giving Tuesday er en dag der det oppfordres til å gi. Giving Tuesday Norge bidrar på sin måte ved å arrangere en fest i kveld, med diverse konkurranser og innsamlingsaktiviteter. 

Ung kommunikasjon 

– Vi snakket litt med Giving Tuesday om hvordan de har bygget det opp, og lærte oss deres tanke om denne globale bevegelsen. Så har vi gjort det til vårt, og har valgt å bruke ungdom selv til å nå ut til målgruppen. Det er på Youtube og sosiale medier det skjer, sier hun. 

Youtube-nettverket Nordic Screens tok initiativet til å bruke sine youtubere og fortalte dem at dette er en mulighet for dem til å bruke kanalen deres til noe som er veldig bra. Youtuberne fikk selv velge hvilken organisasjon de ville engasjere seg i. 

En helt annen verden 

Martin Belgen Isaksen, som går under navnet “Multiguru” på Youtube, er en av youtuberne som har frontet Giving Tuesday. I år reiste han til Thailand i 8 dager sammen med Det Norske Misjonsselskap (NMS) og tre andre youtubere. 


Youtuber Martin Belgen Isaksen i Thailand med NMS. Foto: Karoline Habberstad

– Vi besøkte en landsby i provinsen Nan, som lå ute i jungelen, og vi bodde i bambushytter. Det var en helt annen verden enn den du og jeg er vant til, sier han. 

Han forteller at det var en sterk opplevelse. 

– Det var fint å se at barna som bodde der hadde det bra etter forholdene. De vet jo ikke selv hvor fattige de er. Vi fikk se at barn ikke trenger Iphone og sosiale medier for å være lykkelige. 

Ingen motstandsbevegelse 

Isaksen synes Giving Tuesday er et fint initiativ. 

– På Black Friday bruker man masse penger på seg selv, og ofte på ting man ikke trenger. Derfor er det fint at man kan sette litt fokus på veldedighetsorganisasjoner også, sier han. 

Charlotte Arnø Storebakken forteller at de ikke ønsker at Giving Tuesday skal fremstå som en motbevegelse til Black Friday. 

– Vi tror på at de aller fleste mennesker ønsker å bidra til at verden skal bli bedre. Man kan godt gjøre et godt kupp på fredag samtidig som man kan gi noe på tirsdag, sier hun.

Hun legger til at de bedriftene som har hatt tilbud på Black Friday, også kan være med på Giving Tuesday.  

I år er 13 norske ideelle organisasjoner med på Giving Tuesday. Man kan støtte en, eller flere av organisasjonene, og man kan gi det man ønsker, om det er klær, penger, blod, eller å signere en underskriftskampanje. Man kan også starte en aksjon til et godt formål selv, står det på Giving Tuesdays egne nettside. 

 

 

 

 

 

 

 

Emneord: