Giving Tuesday ble startet som en motreaksjon på Black Friday. Foto: Julie Byberg Bø

Perler for kreft

I anledning Giving Tuesday arrangerte Kreftforeningen perleverksted.
Onsdag, 28 november, 2018 - 11:21

Tirsdag arrangerte Kreftforeningen perleverksted, der en kunne komme og perle de kjente Fuck Cancer-armbåndene. Fire dager etter Black Friday arrangeres Giving Tuesday. Her får folk mulighet til å gi av sin tid og sine penger til trengende, for å lette samvittigheten etter fredagens storhandel.


Alle Fuck Cancer-armbåndene perles av frivillige. Foto: Julie Byberg Bø

Ønsker å støtte kreftsaken

Flere møtte opp på perleverkstedet for å perle armbånd. Eva Michelet Berntsen, rådgiver i Kreftforeningen, forteller at alle mulige mennesker pleier å komme på perleverkstedene. Noen er syke med kreft, noen har vært syke. Andre kjenner kanskje noen som har vært rammet av kreft, og andre kjenner ingen.

Det er mennesker som ønsker å støtte kreftsaken, uavhengig om de har opplevd det tett på eller ikke.

– For noen skaper kreft følelser som det kan være vanskelig å sette ord på – for mange er fuck cancer en måte å uttrykke seg på, ifølge Berntsen.


Flere møtte opp for å perle de omtalte armbåndene. Foto: Julie Byberg Bø


“Kreft skaper følelser det er vanskelig å sette ord på – for mange er FUCK CANCER det nærmeste man kommer.” Foto: Julie Byberg Bø

– En dag hvor vi gir

Giving Tuesday er en internasjonal bevegelse som opprinnelig kommer fra New York. Dagen inspirerer til global dugnad. Giving Tuesday startet i 2012 som en naturlig følge av Thanksgiving og store «shopping-eventer» som Black Friday og Cyber Monday. En opplevde å få dårlig samvittighet etter å ha brukt mye penger på materielle ting til seg selv. Når Giving Tuesday kommer kan man hjelpe de som trenger det mest.

Inntektene fra salg av armbåndene går til kreftsaken og arbeidet for unge kreftrammede.

– Giving Tuesday er en dag hvor vi gir - uansett om du vil gi av tiden din, pengene dine eller noe annet, skriver Berntsen.


Unni Kalli innførte Fuck Cancer-armbåndene i Norge. Hun møtte også opp til gårsdagens arrangement. Foto: Julie Byberg Bø


Ensfargede “Limited edition” armbånd. Foto: Julie Byberg Bø

Nytt fenomen i Norge

I år er tretten organisasjoner med på Giving Tuesday, og de hadde tilsammen syv arrangementer rundt om i Oslo tirsdag. Ole Johannes Ferkingstad, sosiale medier-ansvarlig, sier at selv om Giving Tuesday er et kjent navn ute i verden, er det fortsatt ganske nytt her i Norge. Han mener at det som er spesielt med Giving Tuesday er at det ikke er en ren pengeinnsamling.

– Det er noe som fokuserer på raushet blant mennesker, ikke bare å tenke på oss selv hele tiden.


Inntektene fra salg av armbåndene går til kreftsaken og arbeidet for unge kreftrammede. 
Foto: Julie Byberg Bø


Kommunikasjonsansvarlig i Norges innsamlingsråd; Rikke Solberg og SoMe ansvarlig Ole Johannes Ferkingstad. Foto: Julie Byberg Bø

«Gi av tiden din»

Kommunikasjonsansvarlig i Norges innsamlingsråd; Rikke Solberg sier at i og med at Norge er et ressurssterkt land, har vi ekstra god mulighet til å gi. Hun ønsker at denne dagen skal sette ekstra fokus på giverglede.

– Det trenger ikke bare være penger; du kan gi av tiden din. Det å gi av tiden sin er noe av det som blir mest satt pris på.

Ferkingstad og Solberg avslutter med å oppfordre alle til å bli med å hjelpe.

– Om en ikke har penger; vær med å gi av din tid, kompetanse eller hva som helst. Alle har et ekstra klesplagg i skapet.