Tusenvis av mennesker kan vente seg en liten overraskelse i posten denne julen. Foto: Sara Høines

Rekordmange hemmelige julevenner

Allerede i løpet av en uke har deltakelsen på Postens kampanje slått fjorårets, med over 6000 hemmelige julevenner landet rundt.
Onsdag, 28 november, 2018 - 15:33

Hemmelig julevenn er en lek mange kjenner igjen som «Secret Santa» eller «hemmelig venn». Leken går ut på at man i hemmelighet gjør noe hyggelig for en annen. Postens kampanje ble lansert for første gang i fjor. Man melder deg på som hemmelig julevenn, så får man vite hvem du skal være julevenn for. En annen blir julevenn for deg, og det er selvsagt hemmelig hvem det er. Det er en algoritme som automatisk matcher en julevenn med en annen etter hvert som de melder seg på.

Monica Solberg, Markedssjef Posten og Bring synes det er veldig moro at så mange vil være med på hemmelig julevenn.

– Vi synes det er en fin tanke å glede en annen til jul, og man trenger ikke å kjøpe dyr gave. Det er vel så koselig med et hyggelig julekort, tegning, noe hjemmelaget eller gjenbrukt eller et koselig kort med en hilsen; bare fantasien setter grenser, skriver hun i en epost til Journalen.

Elin Odden (38) har i år meldt på sine to barn på 5 og 6 år.

– Ungene spør ofte om det er noe post til dem, men det er jo som regel bare regninger, sier hun og ler. Jeg tenkte at det kunne være spennende for dem. Nå ble det jo sånn at min datter fikk broren sin som hemmelig venn, så jeg forteller ikke noe til dem før Posten eventuelt løser problemet.

Odden forteller at hun selv husker hvor gøy det var å ha brevvenner da hun var yngre, og håper derfor at ungene ser gleden i dette, selv om det kanskje bare blir et brev.

– Jeg har ikke funnet ut hva vi skal sende til den hemmelige vennen til sønnen min ennå, men det blir nok en tegning og en hilsen. Kanskje en liten sjokolade også, forteller hun til Journalen.

6000 påmeldte etter bare en uke

Posten har vært en del av julen for folk i snart 400 år, og det er en høytid som betyr veldig mye for de som jobber der. Solberg forteller at det ikke er like mange som før som sender fysiske julekort, men at de likevel hadde en teori om at mange fortsatt ville sette pris på både å gi og få en hyggelig hilsen i postkassa.

– Vi hadde lyst til å lage en juleaktivitet som folk ville synes det var givende og morsomt å engasjere seg i, og som kanskje til og med ville ha potensiale for spredning i sosiale medier.

En uke inn i kampanjen er det allerede over 6000 deltakere og nesten 500 som har lagt ut fine bilder av hva de gjør for sin hemmelige venn.

– Folk sender alt fra hjemmestrikkede sokker eller en tegning, til å sende hjemmelaget julebakst. Og dette var hele poenget, vi ønsket ikke å bidra til kjøpepress. Tvert imot har vi lagt vekt på at det viktigste er å sende en hyggelig hilsen, skriver Solberg til Journalen.

Solberg synes det er veldig gøy å se at mange tilpasser gaven eller hilsenen de sender, til opplysninger som julevennen har gitt om seg selv.

– Én har for eksempel opplyst at hun ikke likte å fryse, så hun får et par hjemmestrikkede sokker. Kan du tenke deg noe mer koselig? avslutter Solberg. 

Emneord: