Vil gjøre markedsspråket tilgjengelig for alle

Mange studenter tok frokosten på Høyskolen Kristiania da den første norske fagboken for reklametekstforfattere ble lansert.

Onsdag 21. november var det duket for lansering av boka Markedsspråket, som er den første norske fagboken for reklametekstforfattere. Førstelektor Kjell Terje Ringdal ved Høyskolen Kristiania, ledet lanseringen i en fullsatt foajé på høgskolens områder. Forfatterne Kim Bjørnqvist, Magne Johannessen og Elling Aarflot var til stede for å holde seminar om markedsspråk, og å svare på spørsmål. 

Allmenngjør fagspråket

Kim Bjørnqvist har gitt ut bok sammen med kollegene Magne Johannessen og Elling Aarflot. Foto: Ylva Irene Lie Bjerke

Boken er ment å være en fagbok for reklametekstforfattere, men forfatterne understreker at de ønsket å gjøre innholdet i boka tilgjengelig for alle. 

– Vi savnet en bok som både hadde en akademisk og en praktisk tilnærming, for reklametekstforfattere og studenter. Så vi satte i gang, sier Kim Bjørnqvist.

425 sider og tre og et halvt år senere, fant de imidlertid ut at det var mange andre som også kunne ha glede av boken.

– Så vi endte da opp med alle teksforfattere og reklamefolks verste målgruppe: alle.

Språkets makt

Fra scenen brukte forfatterne mye humor, og spøkte med eget fagfelt. Likevel kom de raskt til sakens kjerne, og hvorfor det er viktig å snakke om språk. I boken snakker Bjørnqvist, Johannessen og Aarflot om det sosialkonstruksjonistiske perspektivet, der det eksisterer en tanke om at språket former den virkeligheten vi lever i, og ikke omvendt. 

– Og den som eier ordet, eier verden, sier Bjørnqvist.