Førstelektor Kjell Terje Ringdal intervjuer forfatterne av boka Markedsspråket. Foto: Ylva Irene Lie Bjerke

Vil gjøre markedsspråket tilgjengelig for alle

Mange studenter tok frokosten på Høyskolen Kristiania da den første norske fagboken for reklametekstforfattere ble lansert.
Tirsdag, 27 november, 2018 - 14:57

Onsdag 21. november var det duket for lansering av boka Markedsspråket, som er den første norske fagboken for reklametekstforfattere. Førstelektor Kjell Terje Ringdal ved Høyskolen Kristiania, ledet lanseringen i en fullsatt foajé på høgskolens områder. Forfatterne Kim Bjørnqvist, Magne Johannessen og Elling Aarflot var til stede for å holde seminar om markedsspråk, og å svare på spørsmål. 

Allmenngjør fagspråket


Kim Bjørnqvist har gitt ut bok sammen med kollegene Magne Johannessen og Elling Aarflot. Foto: Ylva Irene Lie Bjerke

Boken er ment å være en fagbok for reklametekstforfattere, men forfatterne understreker at de ønsket å gjøre innholdet i boka tilgjengelig for alle. 

– Vi savnet en bok som både hadde en akademisk og en praktisk tilnærming, for reklametekstforfattere og studenter. Så vi satte i gang, sier Kim Bjørnqvist.

425 sider og tre og et halvt år senere, fant de imidlertid ut at det var mange andre som også kunne ha glede av boken.

– Så vi endte da opp med alle teksforfattere og reklamefolks verste målgruppe: alle.

Språkets makt

Fra scenen brukte forfatterne mye humor, og spøkte med eget fagfelt. Likevel kom de raskt til sakens kjerne, og hvorfor det er viktig å snakke om språk. I boken snakker Bjørnqvist, Johannessen og Aarflot om det sosialkonstruksjonistiske perspektivet, der det eksisterer en tanke om at språket former den virkeligheten vi lever i, og ikke omvendt. 

– Og den som eier ordet, eier verden, sier Bjørnqvist.

 

Emneord: