Kollektivtransport trekkes frem som en av hovedårsakene for tildelingen av Oslo som miljøhovedstad. Foto: Emilie Marie Kjøle

Vet ikke hva det vil si å være miljøhovedstad

Oslo er kåret til årets miljøhovedstad i Europa. Flere studenter ved OsloMet er usikre på hva kåringen faktisk innebærer.
Torsdag, 24 januar, 2019 - 14:15

– Jeg har sett reklame for det på trikken og t-banen, men jeg er ikke sikker på hva det faktisk vil si å være en miljøhovedstad, sier Natalie Kosiander. 

Hun er student på bachelorprogrammet i utviklingsstudier ved OsloMet. Kosiander og tre av medstudentene hennes sier at de er klar over kåringen, men at de ikke er sikker på hva tittelen innebærer. Studentene sier blant annet at de ble oppmerksomme på kåringen via en reklamefilm på sosiale medier.

– Jeg har sett filmen på både Facebook og Instagram, og som de fleste andre har jeg sett reklameplakatene på trikken. Men jeg er heller ikke sikker på hvorfor Oslo er kåret til det, sier Ine Andersen. 


Studentene ble oppmerksomme på tildelingen av prisen via sosiale medier. F.v.: Natalie Kosiander, Ine Andersen, Therese Fredriksen og Mina Eckermann. Foto: Emilie Marie Kjøle

– Kan ikke gjøre dette alene


Prosjektleder i Oslo europeisk miljøhovedstad, Anita Lindahl Trosdahl. Foto: Hampus Lundgren

Prosjektleder i Oslo europeisk miljøhovedstad, Anita Lindahl Troshdal, forteller til Journalen hva året som miljøhovedstad vil innebære for Oslo.

Hun sier at det i stor grad vil handle om å bevisstgjøre både enkeltpersoner og næringsliv på hvordan de kan være med å bidra i miljøkampen. Som miljøhovedstad skal man få enda mer fokus på å gjøre byen mer grønn og klimavennlig.

– I år skal vi jobbe med å inspirere befolkningen til å gjøre enda grønnere hverdagsvalg, enten det er snakk om forsøpling, matsvinn, kjøp av klær eller transport, sier Trosdahl. 

Trosdahl sier at dette er en del av Oslos ambisiøse klimamål. Innen 2030 skal Oslo kommune ha redusert klimagassutslippene med 95 prosent. 

– Oslo kommune kan ikke gjøre dette alene. Vi må få med oss næringsliv og få alle innbyggerne til å bidra slik at vi kan nå disse målene. Dette er viktig for Oslo som by, sier Trosdahl. 

Overrasket over tildelingen

Oslo kjempet mot 13 andre søkerbyer om å bli Europas miljøhovedstad i 2019, som blant annet Tallinn og Lisboa. Byene konkurrerte i tolv kategorier, som blant annet reduksjon av klimautslipp, miljøinnovasjon, tilretteleggelse for syklende og gående, og vann- og luftkvalitet. I åtte av de tolv kategoriene skåret Oslo høyest av alle byene. 

I Publikumsundersøkelsen utført på vegne av Oslo kommune i 2018, ble et utvalg på 7382 personer spurt om de synes Oslo fortjener å bli tildelt prisen. Tall viser at kun 27 prosent var i stor grad enig i påstanden. 


Publikumsundersøkelsen 2018. Skjermdump: Infogram

Student Ingvild Jynge er en av dem som lurer på hvorfor nettopp Oslo ble kåret til miljøhovedstad, og sier at hun ble overrasket over tildelingen.

– Jeg skjønner ikke helt hvorfor vi ble kåret til det. Er det bare på grunn av sykkelsatsningen i byen?  

Jynge sier at hun ikke nødvendigvis tenker miljøbevisst i alle valg hun gjør i hverdagen, men at det heller er noe hun er tvunget til. 

– Det er for eksempel ikke et bevisst valg fra min side å benytte kollektivtransport. Det er noe jeg er avhengig av for å komme meg fra A til Å, sier Jynge.

 

Emneord: 
Tags: