Ida Eliassen-Coker er sjefsredaktør i det nye magasinet Altså. Hun vil lage et magasin hun selv ville satt av tid til å lese. Foto: Johanne Nese

Finansieres av folket

Magasinet Altså ønsker ikke skjønnhetsreklame i bladet. I stedet finansieres det av leserne.
Onsdag, 27 mars, 2019 - 09:31

– Jeg er bekymret for journalistikkens framtid. Mange magasiner er styrt av annonsørers behov og det handler ikke så mye om å utføre samfunnsoppdraget som journalist. Annonser er et minus for leseren og jeg tror annonsørmodellen er på vei ut. 

Det sier ansvarlig redaktør i det nye magasinet Altså, Ida Eliassen-Coker. Hun ville starte sitt eget magasin da hun ikke fant ett hun selv likte.

 – Fra et leserperspektiv fant jeg ikke et magasin jeg digget selv eller ville sette av tid til å lese, forteller hun. 

Videre forteller hun at magasinet ikke har noen store investorer.

– Det er bare jeg som har tatt opp lån på rekkehuset mitt og det føles veldig bra å klare seg selv. Jeg vet at kvinnelige gründere møter mye motstand, fordi investormiljøet er veldig mannsdominert. Det samme følte jeg da jeg jobbet som frilansjournalist da jeg pitchet typiske kvinnesaker og disse ikke ble prioritert av de mannlige redaktørene. 

– Folk er villige til å betale for godt innhold 

Mellom 8. mars og 8. mai driver Eliassen-Coker, og resten av gjengen i Altså, en folkefinansiering der de vil samle inn penger til å finansiere magasinet. Som leser betaler du for ett år og vil motta fire magasiner i løpet av året. Per dags dato har de fått 1720 abonnenter. 

– Vi har valgt folkefinansiering for å ta saken i egne hender og ikke være avhengige av et mediehus. Man kan se en trend der lesere er mer og mer villige til å betale for godt innhold, for eksempel hvis man ser på plussabonnementer. Vi ser at folk er villig til å gå inn med 500 kroner for å få et magasin som tar dem på alvor. Vi synes ikke det er et dyrt blad, sier Eliassen-Coker.


Eliassen-Coker har fått med komiker Sigrid Bonde Tusvik på laget som spaltist og medeier.
Foto: Marte Garmann 

Tror ikke annonser vil forsvinne fra bladene

Madeleine Strand er redaktør i magasinene Kamille og Ditt Bryllup. Hun stiller seg positiv til det nye konseptet Altså. 

– Jeg synes det er veldig spennende og kult at noen tør å prøve noe nytt. Det blir gøy å følge med på hvordan det går og hvordan interessen er, sier hun. 

Magasinene hun er redaktør i bruker annonsører som en del av finansieringen. Strand påpeker at de ikke lar hvem som helst ha annonser i magasinene. 

– Annonsene må passe med våre verdier og det er viktig for oss å kunne stå inne for annonsene våre. Vi har ingen annonser for skjønnhetsoperasjoner eller slanking. Vi vil ikke ha med annonser som er med på å bidra negativt til kroppspress. 


Ingeborg Heldal stiller spørsmål ved om økonomien til Altså vil være bærekraftig.
Foto: Astrid Waller

Strand tror ikke at annonser i magasiner er på vei ut.

– Vi har jo opplevd at annonsene har droppet de siste årene, men nå har det stabilisert seg litt. Jeg tror magasinene vil stå sterkt som annonsemedie, også i fremtiden. Printmagasinene er utsatt, men når vi gjør riktige grep så demper vi fallet. Jeg er ganske optimistisk og tror vi har ben å stå på i mange år fremover, sier Strand. 

Redaktør i KK, Ingeborg Heldal, er nysgjerrig på det nye konseptet Altså. 

– Jeg synes det blir utrolig spennende å følge en magasinmerkevare som tester betalingsvilje på en ny måte i dette segmentet. Om det er nok betalingsvilje til at det blir en bærekraftig økonomi i det, vil tiden vise, men jeg ønsker det velkommen, sier Heldal. 

Delt av mange 

Den 8. mars slapp Altså en reklamevideo på sosiale medier, som fikk stor oppmerksomhet og ble delt av flere kjente nordmenn. 

– Vi fikk veldig god respons både på 8. mars og i etterkant. Hver gang en person med stor følgergruppe deler, ser vi at det strømmer folk til nettsiden. Det kommer nok til å fortsette en stund fremover, sier Eliassen-Coker. 

Hun forteller også at Altså kommer til å inneholde mye forskjellig. 

– Magasinet kommer til å handle om alt fra helse til økonomi. Det som gjør det annerledes fra det som finnes fra før, er et det går en rød tråd gjennom magasinet. Hver eneste sak skal være relevant for kvinner i Norge, også blir det noe utenriks i tillegg. Vi kommer til å ha flere spaltister, mange spennende damer med egne meninger. Det ser vi også at folk er interesserte i å lese om. 

Eliassen-Coker forteller at de ikke er sikre på når magasinet vil sendes ut første gang.

– Det blir iallfall før sommeren, avslutter hun.