OsloMet-studentene Hanna F. Aardalen (23) og Annlaug Nørstebø (19) vil ha mer av KUTT Gourmet i Andrea Spiseri. Foto: Marie Karlsen

Måtte kutte ned på KUTT Gourmet

KUTT Gourmet skal redusere matsvinn. På studentkantina Andrea Spiseri har man gått fra å servere tilbudet hver dag til å servere det én gang i uken.
Tirsdag, 15 oktober, 2019 - 09:49

KUTT Gourmet er et bevisstgjøringsprosjekt for studenter, ansatte og leverandører for å vise at man kan lage gode retter av mat som ellers ville blitt kastet. På Andrea Spiseri blir mat som er i ferd med å gå ut på dato brukt til å lage ulike varmretter.

Tilbudet om varm ferdigmat har falt i smak hos flere av studentene i Anna Arntzens hus.

– Jeg synes man kunne ha gjort tilbudet tilgjengelig flere dager i uken, sier Annlaug Nørstebø (19), student ved OsloMet. 

Måtte kutte ned 

KUTT Gourmet er nå et ambulerende tilbud som er tilgjengelig fire dager i uken på OsloMet. På Andrea Spiseri blir det servert hver torsdag, mens det blir servert hver tirsdag i Anna Spiseri, hver onsdag i Olaf Spiseri og hver fredag i Hannas Spiseri på Kjeller.

For to år siden ble KUTT Gourmet servert hver dag i Pilestredet 32, men nå har opplegget delt seg slik at de fire byggene har opplegget en gang i uken.

Ved å dele seg opp ønsker man å nå enda flere studenter med tilbudet. 

OsloMet-student Annlaug Nørstebø (19) ønsker likevel at KUTT Gourmet skal bli servert flere dager i uken i deres bygg. 

Kokk og leder for Andrea Spiseri, Pauline Bernaud (26), er klar over at KUTT Gourmet ble servert hver dag i Pilestredet 32 for to år siden.

Ifølge henne var dette et opplegg som ikke fungerte. 

– Vi solgte for lite. Det er et lite sted, og dermed fikk vi ikke solgt så mye som vi trengte, sier Bernaud.

Hun forklarer at dette står i motsetning til Blindern, som er et mye større sted. Der selger de nok, og KUTT Gourmet blir servert hver dag.

Har slått seg sammen med kantina 

Før holdt KUTT Gourmet til i underetasjen i Pilestredet 32, mens kantina var i etasjen over. I dag er kantina og Kutt Gourmet slått sammen til en, og holder til i første etasje.

– Det fungerer bedre, fordi da har vi mye forskjellig å selge, fortsetter kokken. Kokken forklarer at sammenslåingen gjør at det ikke er noe problem dersom de ikke får solgt nok av KUTT Gourmet.

Før fikk de ikke nok inntekter av å ha KUTT Gourmet alene i underetasjen. Nå kan de klare seg fordi de får solgt andre produkter sammen med kantina.

Vet ikke så mye om KUTT Gourmet

I dag fungerer det bedre fordi KUTT Gourmet samarbeider med kantina. Nå om dagen er det lange køer i Andrea Spiseri ved lunsjtid. Kathrine Espeland (67), som er ansatt ved OsloMet, står i kø for å betale for en varmrett hun har hentet i kantinen.

Maten hun har kjøpt er likevel ikke fra KUTT Gourmet. 

– Jeg vet ikke så mye om det, sier Espeland om KUTT Gourmet. Hun føler at hun ikke er godt nok informert om maten som blir servert på torsdager. Derfor mener hun at man burde opplyse mer om opplegget. 

Likevel synes hun at det er et godt initiativ, og at hun skal begynne å se mer etter det i kantinen fremover. 

– Det ser jo veldig godt ut, legger hun til. 

Emneord: