AKTIVISME MOT REKLAME: James Finucane veileder om rulling og endring av reklame fra lyskasser ved Schous Plass. Foto: Giulia Troisi

Fjerner reklameplakater fra det offentlige rom

Skal reklame fjernes fra det offentlige rom? Det mener MDG, men aktivister tar saken i egne hender mens de venter på handling fra politikerne.
Mandag, 14 oktober, 2019 - 18:07

– Forbruk er noe av det vi er mest opptatt av i Miljøpartiet de Grønne, og vi vil jobbe for å minske det, sier Geir Storli Jensen, leder for MDG på Grünerløkka.

MDG gikk til lokalvalg i Oslo med et program som blant annet la fram ønsket om å redusere reklametrykket i byen. De ønsker å dempe forbrukspress og forbedre byens fasade. Jensen bekrefter at de vil jobbe videre med fjerning av reklamer fra byområder rundt barnehager og skoler.

– Barn og ungdommer er mest sårbare, forklarer Jensen.

Ikke alle er enige i at noen områder er mer sårbare enn andre. Kunstner Jordan Seiler fra New York besøkte Oslo under Arkitekturtriennalen hvor han holdt en workshop i virtuell adbusting, en metode for å endre budskapet på blant annet Clear Channels reklameplakater.

– Det er ikke nok å fjerne reklamer fra disse områder. Det er en bra start, men det er naivt å tenke at barn ikke blir påvirket når de er utenfor skoler for eksempel, sier Seiler.

Seiler ble invitert av Subvertising Norge som i lengre tid har forsøkt å sette fokus på problematikken gjennom å fjerne og erstatte reklamer.

– MDGs løfte er et skritt i riktig retning selv om jeg ikke vet hvordan de har tenkt å gjøre dette, sier James Finucane, leder for Subvertising Norge.



Subvertising Norge mot forbruk


GULT ER GULL: refleksvest er et av vektøyene du tar med deg når du bytter ut reklame. Foto: Giulia Troisi 

 – Det er frustrerende at vi er omgitt av reklamer. Det øker forbruket. Dette er spesielt kritisk når vi står opp i en økologisk krise, fortsetter Finucane.

I flere bydeler jobber Subvertising Norge aktivt med å fjerne reklamer. Lederne Espen Monserud og Finucane lærer bort hvordan man kan bytte ut reklamer med kunst eller et personlig budskap.

Alt man trenger er en refleksvest, en nøkkel til å låse opp boksene og en plakat for å erstatte den eksisterende. Aksjonen er faktisk ulovlig. 

– Å bruke reklamens språk til aktivisme er en del av Subvertisings handlemåte for å bekjempe forbruk. Målet med aktivismen er å sette fokus på det offentlige, sier Finucane.

Ingen kommentar

Det er fortsatt uklart hvordan MDG rent praktisk skal jobbe videre med å fjerne reklamer fra det offentlige rom.

– Vi sitter svært opptatte med politiske forhandlinger om dagen, og kan derfor dessverre ikke kommentere dette nå. Dette må vente til et nytt styre konstitueres, svarer MDGs pressekontakt Sindre Buchanan.

Mens de venter på konkrete planer fra et nytt styre og MDG, lærer Subvertising Norge andre om deres ulovlige aktivisme.          

– Selv om handlingen teknisk sett er kriminell, så kan dette forsvares både juridisk og etisk, sier initiativtakerne.

Nedvekst


PÅ WORKSHOP: her blir en pizza kartong beriket med budskap om reklamens manipulasjon. Foto: Giulia Troisi

Workshopen med Seiler ble organisert som en del av Action City som igjen er en del av Oslo Triennale 2019. Hovedtemaet for årets Triennale handler om det samme Subvertising jobber mot: nedvekst.

Under Action City var det både kurs i virtuell adbusting og hvordan man kan fjerne store reklameplakater i byen. Subvertising vil ikke bare fjerne, men også erstatte, og har i lengre tid invitert kunstnere og andre til å skape det de kaller «sine egne beskjeder» i byen. Interessen er stor og mange møtte opp på workshopen.

Et av initiativene deres er å samle signaturer for å redusere den negative effekten reklamer har i byen.

– Vi ønsker at Oslo kommune ikke fornyer avtalen med Clear Channel i 2027, og vil helst gå i samme retning som Bergen. Kommunen sa nei til en avtale om reklamefinansierte busskur i byen i 2005.