Økt interesse for loppemarked

Tredoblet omsetningen på 6 år.
Mandag, 14 oktober, 2019 - 12:53

Oslos skoler har i mange år holdt loppemarkeder både høst og vår. I helgen holder flere skoler marked, deriblant Tåsen skole. Geir Florhaug, medlem i loppekomiteen på skolen, forteller om en drastisk økning i interesse de siste seks årene. 

– Vi ser en positiv endring i engasjementet for loppemarkedet. Forskjellen ser vi både i omsetningen per loppemarked, men også i endringene vi gjør, forteller han. – Kafeutvalget og salg av mat har tatt seg opp, hvordan vi presenterer loppene for kundene som om de står i en butikk - alt dette bidrar til at vi selger mer.

 


En av de ferdig sorterte kassene står klare for helgens besøkende. Foto: Ronja Sagstuen Larsen

 

At omsetningen har økt så drastisk som den har på kort tid tror han er mye grunnet tiden vi lever i: – Det strømmer til av unge mennesker, og dette er vel et utslag av tiden vi lever i. Folk ønsker å finne spesielle ting, og gjenbruk har oppnådd høyere status, sier han. På Facebookarrangementet har 2500 stykker trykt på interessert.

 

Samlingspunkt

Det å få et loppemarked på beina er, tross økt omsetning, ikke uten utfordringer. Florhaug forklarer at de har prøvd å løse det store behovet for frivillige ved å kreve mye på kort tid, og at de forsøker å finne en struktur som gjør det gøy å være med på. – Vi er jo basert på frivillig innsats, og foreldrene må helst stille alle sammen, i tre hele dager. Vi prøver derfor å holde det kort og kompakt, og såklart gjøre det til et hyggelig samlingspunkt, sier han. – I år har vi jo for første gang en finloppeavdeling, og da kan de som har interesse for denne kategorien ta ansvar for den. Det er rom for initiativer. 


– Et av særtrekkene ved vår markedsføring er måten vi snakker til naboene våre. Vi har mer nøytrale plakater utenfor lokalområdet, sier Florhaug. Foto: Ronja Sagstuen Larsen

 

Korpspenger

Loppemarkedet på Tåsen skole holdes av skolekorpset, i likhet med mange av Oslos loppemarkeder. Pengene skal brukes på musikklærere, dirigenter og instrumenter. For loppekomiteen er noe av det viktigste at de lokale føler en tilhørighet til markedet. – Vi fokuserer mye på nærområdet. Markedsføringen vi gjør er annerledes fra sted til sted, her i området ønsker vi å gjøre kommunikasjonen ut både morsom og lett å huske. Vi er avhengige av loppene, og ønsker jo at de lokale ønsker å støtte oss både med å gi loppene, men også å dukke opp og lage litt fest og liv.


– Vi er ikke redd for å gå tom for lopper, det har vist seg å være ubegrunnet. Man finner jo gjerne ut at det som står i kjelleren, kanskje ikke trenger å ta opp den plassen likevel. Foto: Ronja Sagstuen Larsen