Man kan kjøpe refleks på nesten alle butikker og kiosker i Oslo. Likevel bruker kun 22% av osloborgere refleks i hverdagen. Foto: Julie Sandbraaten

Barn er flinkest til å bruke refleks

– Jo eldre man blir jo mindre bruker man refleks. Det er nesten som man vokser den av seg, sier Finn Erik Grønli, politioverbetjent ved Trafikk-korpset i Oslo. Han ønsker at flere skal vite farene ved det å ikke bruke refleks, også i Oslo.
Tirsdag, 5 november, 2019 - 11:10

I 2018 utførte Trygg Trafikk en undersøkelse hvor de kom fram til at kun 22% av voksne osloborgere bruker refleks, og at flere faktisk lyver om bruken av refleks. Oslo politidistrikt ønsker å se en bedring.


Grønli oppfordrer alle til å begynne med refleks, i tillegg til at flere burde bruke lys på sykkel. Foto med tillatelse fra Oslo Politidistrikt.

- Flere tenker at gatelysene og skiltene gjør at man synes. Dermed tror de at man ikke trenger refleks, men det er ikke riktig, sier Finn Erik Grønli.

Han har jobbet som politioverbetjent ved trafikkkorpset til Oslo politihus i 10 år. Selvom det har vært en årlig økning i selve bruken av refleks så mener han at 22% er alt for lite.

- Det virker som at reflekst blir ukult når folk blir rundt 15 år. De voksne er flinke til å ta refleks på barna sine, men glemmer seg selv.

Det er de voksne over 30 år som er dårligst på reflekst, mens barn er de flinkeste.

 

40% av fotgjengerulykker skjer i mørket

I 2018 døde seks personer som følge av fotgjengerulykker i mørket. Fire av de seks brukte ikke refleks. Grønli tror folk ikke tar bruken av refleks seriøst nok. 

– Hvis du har synlig refleks når du er ute å gå tur, så reduserer du risikoen for ulykke med 85%. Det samme gjelder for sykler.

 

Strengere regler for sykler i mørket

Refleks foran og bak på sykkel er påbudt i mørket. Boten for å ikke ha lys eller relfeks på sykkel har økt fra 1300 til 2000 kr i 2019. 

- Det er nesten umulig å se en syklist uten lys. Det begynner å bli mørkere når folk skal til og fra jobb. En sykkel skal ha rød refleks bak og hvit eller gul refleks på pedalene. Vi ønsker at folk også skal ha et blinkede lys foran på sykkelen, forteller Grønli.